44 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023
Bijschrift
TYPEBESCHRIJVING Door: Ruud Vos – Foto’s: Bushliner Aircraft Company
??
? ?
??
??
St-Just bracht een hele reeks verbeteringen aan het oorspronkelijke ont-
werp aan. Door het toestel vervolgens als een Cyclone 180 in kitvorm
op de markt te brengen, werd in een behoefte voorzien.
In 2021 verwierf de Bushliner Aircraft Company op Green Valley Airfield
onder de rook van Seattle de productierechten, wat de weg vrijmaakte
voor de nieuwe Bushliner Cyclone 1850. Bushliner voerde vervolgens
verbeteringen aan het casco door, zoals een cabine met meer schouder-
ruimte en grotere laaddeuren waardoor bagage rechtstreeks in de ach-
terste laadruimte kan worden geladen. Ook werden de boordsystemen
opgewaardeerd naar die van een Part 23-gecertificeerd vliegtuig, terwijl
daarnaast gekozen werd voor een volledige Garmin avionica-suite.
Gesproken wordt nu over een toestel met een leeggewicht van 823 kg
en een nuttige lading van 760 kg. Wie kiest voor een ruim 300 pk ster-
ke Lycoming IO-580 voor het brandschot, kan rekenen op een klim-
snelheid van 1.600 fpm (488 m/min), kruissnelheden tot 160 mph
(256 km/h), een vliegbereik van meer dan 1.200 nm (> 2.220 km)
dankzij een tankinhoud van 340 l en een overtreksnelheid van 37
mph (60 km/h).
VERSIES
De Bushliner Cyclone 1850 is momenteel verkrijgbaar in twee versies,
als experimentele snelbouwkit (1850 EX), of een door de fabriek onder-
steunde voltooiing (1850 FX). Wie voor de fabrieksoptie kiest, wordt ge-
acht twee tot drie keer vijf dagen mee te helpen bij de bouw en kan ver-
volgens wegvliegen na een overboeking van minimaal 720.000
Amerikaanse dollar inclusief watervliegtuigset. Wie voor de 1850 EX-
snelbouwvariant (49 procent) gaat, moet rekenen op 600-1.200 uur
bouwen en een investering van minimaal 320.000 dollar.
Omdat het casco van de oorspronkelijke 185’s langzaam maar zeker
door slijtage wordt ‘geëlimineerd’, blijkt de Bushliner Cyclone 1850 in
een nichemarktbehoefte te voorzien, meldt het bedrijf. De orderboeken
zijn naar eigen zeggen voor de nabije toekomst goed gevuld.
De Cessna 185 heeft vele decennia zijn diensten bewezen als een capabel vliegtuig. Qua populariteit
was er ook niets mis met dit model: tussen 1961 en 1985 verlieten er meer dan 4.400 ‘Skywagons’ in elf
verschillende uitvoeringen de fabriek. De vraag bleef echter bestaan, waarna het Canadese bedrijf St-Just
in de jaren negentig een replica van de 180/185 ontwikkelde.
MARKTNICHE: BUSHLINER CYCLONE 1850
44_bushlinercyclone1850.indd 44 15-08-2023 09:16