Pagina 40 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2023

40 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023
BELEVENISSEN Door: Joeri Borrius
In januari 2022 kreeg ik de oproep dat mijn typerating-training zou aan-
vangen op 14 februari 2022, samen met een aanvullende companytrai-
ning. Ik zou tijdens de opleiding voor drie maanden in Barcelona verblij-
ven, wat ik zag als de start van mijn nieuwe baan als verkeersvlieger. Ik
leefde mijn droom en was de gelukkigste mens op aarde.
Toen ging het echter mis. Op 8 februari 2022, een paar dagen voor ver-
trek naar Barcelona, kreeg ik geheel onverwachts de diagnose darmkan-
ker. Al snel werd dat bijgesteld naar uitgezaaide darmkanker, zonder uit-
zicht op herstel. Ik was ongeneeslijk ziek en kreeg aanvankelijk zes
weken tot drie maanden. Mijn wereld stortte in en mijn droom viel in
duigen. Later bleek dat er toch nog een behandelingstraject zou volgen,
waardoor de prognose ten aanzien van mijn levensverwachting naar on-
geveer veertien maanden werd bijgesteld. Die periode is inmiddels ver-
streken en ik leef in de extra tijd.
PILOOT
Onlangs heb ik de mogelijkheid gehad om mee te vliegen op een King
Air C90 van Malaga naar Memmingen en weer terug. Dit is gefaciliteerd
door mijn instructeur van de CPL- en Twin-opleiding, die als captain op
de C90 vliegt.
Op 13 juni vond de vlucht naar Memmingen plaats. Het was nog een
kunst om het vliegplan te krijgen in verband met een militaire oefening
in Duitsland, waardoor het Duitse luchtruim zo goed als onbegaanbaar
was. Ik vertrok op tijd uit mijn hotel om eerst mijn huurauto terug te
brengen. Daarna volgde nog een wandeling van zo’n anderhalve kilome-
ter in 25 graden met twee stuks handbagage, wat in mijn conditie om-
schreven kan worden als een pittige work-out. Ik was dus al redelijk door
de mangel gehaald toen ik bij de general aviation-ingang van de luchtha-
ven aankwam. Het scheelde wel dat ik lokaal bekend was, omdat ik
vroeger gewoond heb aan de Costa del Sol en daar toen ook regelmatig
vanaf Malaga International met Cessna’s van de lokale club heb gevlo-
gen. Dit was echter heel wat jaren geleden, ondertussen had de ontwik-
keling niet stilgestaan en stond ik tegenover een uit glas opgetrokken
terminal van Aviapartner. Daar werd ik ontvangen door Stephan, mijn
voormalig instructeur.
We werden naar de King Air gebracht en daar aangekomen kwam ik er-
achter waarom wij zo ruim van tevoren aanwezig waren. Er werden
poetsdoeken en sprays tevoorschijn gehaald en voor ik het wist stond ik
op trappen en vleugels en moest ik door mijn hoeven om alles te laten
blinken. Want voor dit geld wil de klant blingbling…
Vervolgens werd de catering aan boord geladen en daarna de bagage.
Op het moment dat de bagage aan boord was, werden de klanten op-
gehaald door de afhandelaar en nam ik vast plaats op de rechterstoel
met het verzoek de route en start-up clearance te vragen. Bij het installe-
ren achter de controls werd duidelijk dat een vliegtuigontwerp uit 1963
niet helemaal geschikt is voor 1,96 meter lange piloten.
VLIEGEN!
We werden geklaard naar baan 31 voor de BAILEN2L-departure. Met 95
knopen (176 km/h) bereikten we VR en vlogen we los van de baan. Op
2.000 ft (610 m) volgde een auto frequency change naar Malaga Ap-
proach en vervolgens hoorde ik het commando “your controls”. “My
controls”: na anderhalf jaar bestuurde ik weer een vliegtuig. Ditmaal ech-
ter een King Air C90. Uiteindelijk vloog ik tot aan onze kruishoogte van
FL260 (7.925 m) volledig op de hand. Hoogst ongebruikelijk natuurlijk,
maar wel leuk.
De klant verwacht een glimmend vliegtuig…
38-39-40-41_belevenissen.indd 40 15-08-2023 08:58