PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023 39
nemen in de DA20 Katana. Hierna werd ik initiatiefnemer en oprichter
van de stichting Piper Pilots op Lelystad Airport. Samen met overige be-
trokkenen zouden wij overeenkomstig het concept van Diamond Flyers
een stichting oprichten voor een Piper Archer II, die wij gevonden had-
den in het Zuid-Spaanse Jerez. Er werd een stichting opgericht en vanaf
februari 2010 waren wij operationeel op Lelystad Airport.
In 2016 begon ik aan de Competency Based Instrument Rating (CB-IR)
met het theoretische gedeelte en vanaf april 2017 startte de praktijktrai-
ning. Uiteindelijk haalde ik op 15 juni 2018 bij Singles and Twins mijn
CB-IR. Ik was de laatste instrument-student van Singles and Twins, want
de vliegschoolhouders Gerard en Ingeborg besloten hun activiteiten te
staken.
PANDEMIE
Vanaf augustus 2019 kreeg ik groen licht van het thuisfront om te star-
ten met de ATPL-theorie, wat nodig is om verkeersvlieger te kunnen
worden. In maart 2020 kregen we echter te maken met de wereldwijde
pandemie. De luchtvaart werd uiteraard hard getroffen, dus even dacht
ik: dat heb ik weer. Alles opzijgezet om je droom te verwezenlijken, krijg
je dit.
Precies op de dag af, twee jaar na de start van mijn opleidingstraject,
kwam ik met een afgeronde Airline Pilot Standards Multi Crew Cooperati-
on (APS MCC) terug uit Cambridge. Mijn Commercial Pilot License (CPL)
en Twin-opleiding was ik aanvankelijk bij Wings Over Holland gestart en
dat was een heel bewuste keuze. Maar kort na de start van de opleiding
ging Nederland uiteindelijk toch op slot als gevolg van de pandemie, waar-
door ik genoodzaakt was uit te wijken naar een andere opleider. En wat
wilde het toeval: ik kwam uit bij de vliegschool waarvan wij tien jaar gele-
den de Piper Archer voor de stichting Piper Pilots hadden gekocht. Dit was
een opleider waar ik zo in kon stromen zonder wachttijd, want ik wilde
klaar zijn met mijn opleiding als de pandemie voorbij was. Dan zou er na-
melijk volgens mij een enorme vraag naar piloten komen, waar ik als mid-
den veertiger op dat moment wel bij moest zijn.
Een maand na het afronden van de APS MCC had ik diverse assess-
ments bij Avion Express, dat gespecialiseerd is in het verhuren van vlieg-
tuigen met bemanning. Zij hadden mijn sollicitatie voor een First Officer
(FO)-programma geaccepteerd. Twee dagen voor mijn simulator-assess-
ment ben ik naar Cambridge gegaan en ben ik met een instructeur van
VA Airline Training het assessment gaan voorbereiden. Zelf had ik al de
nodige tijd doorgebracht in de Airbus A320-sim van de KLM Aeroclub
op Lelystad Airport, met hulp van Emile Nossin. Mijn opleiding tijdens de
APS MCC was op een Boeing 737, waar ik uiteindelijk ongeveer 75 uur
op heb getraind.
EEN BAAN!
Bij zo’n assessment gaat het er formeel aan toe en krijg je geen feed-
back. Ik moest nu een paar dagen wachten. Het resultaat: ik werd aan-
genomen, alle assessments waren uitstekend volbracht. Ik had binnen
een maand na het afronden van mijn APS MCC een baan en mocht be-
ginnen in het first officers-programma van Avion Express! Een van de
HOT’s bleek een voormalig instructeur bij Polder Aviation te zijn geweest,
met wie ik in het verleden nog gevlogen had.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Het mooiste kantoor ter wereld?
38-39-40-41_belevenissen.indd 39 15-08-2023 08:58