TYPEBESCHRIJVING Door: Jozef Mols – Foto’s: Liaoning Ruixiang Aircraft
??
? ?
??
??
PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023 29
De RX1E wordt in China reeds in serie gebouwd. Zijn grotere broer, de
RX4E, vloog in 2021 voor het eerst en wacht nu op certificering door de
Chinese luchtvaartoezichthouder CAAC onder Part 23. Zodra dat certifi-
caat binnen is, mag ook Liaoning Ruixiang Aircraft met de volledig elektri-
sche vierzitter de markt op.
Intussen staat het bedrijf niet stil. Op 23 maart van dit jaar vloog in
Shenyang de gloednieuwe RX4HE – ook een vierzitter – voor het eerst. De
RX4HE is afgeleid van de RX4E, maar de HE in de typeaanduiding staat
voor Hydrogen Engine. Het gaat om een aangepaste verbrandingsmotor
van twee liter, gebouwd door FAW (First Automobile Works). Dat is een
door de staat gecontroleerde autofabrikant met een jaarlijkse productie
van meer dan drie miljoen auto’s. De automotor werd aangepast in sa-
menwerking met diverse Chinese universiteiten en onderzoeksinstellin-
gen. FAW zal deze krachtbron, die is voorzien van een turbocharger en DI
(Direct Injection), op termijn ook gebruiken in haar auto’s en bussen.
De motor zou maximaal 120 kW ontwikkelen bij 4.400 toeren en een
maximumkoppel hebben van 340 Nm bij 2.000 toeren. De waterstof-
motor heeft een stikstofoxiden-uitstoot (NOx) ter grootte van twintig
deeltjes per miljoen. De motor in de RX4HE werkt volgens het zoge-
noemde NH3-SCR-systeem, dat geen maximale zuiverheid van de ge-
bruikte waterstof vereist, in tegenstelling tot motoren met waterstof-
brandstofcellen. Hierdoor zou de motor goedkoper zijn in gebruik. De
RX4HE is uitgerust met een tank die 4,5 kg waterstof onder hoge druk
kan meevoeren. Deze brandstof heeft een hoge calorische waarde. Hier-
mee heeft het vliegtuig een maximale vliegduur van ongeveer 1 uur bij
een kruissnelheid van 180 km/h. Het vliegtuig is 8,2 meter lang en
heeft een spanwijdte van 13,5 meter.
Liaoning is niet van plan de RX4HE op de markt te brengen. Het toestel
is volgens de fabrikant een ‘technologie-demonstrator’ die gebruikt
wordt voor verder onderzoek naar het gebruik van waterstof als vliegtuig-
brandstof. Door de bouw van het nieuwe vliegtuigtype beschikt de con-
structeur nu over een volledig gamma mogelijke aandrijvingssystemen:
conventioneel, elektrisch, hybride en waterstofvarianten.
Aangezien de krachtbron die wordt gebruikt, ontwikkeld werd in samen-
werking met een aantal universiteiten, zullen de ervaringen ermee ook
gedeeld worden met andere motorproducenten en vliegtuigbouwers en
leiden tot verregaande ontwikkelingen die niet enkel hun toepassing zul-
len vinden in de luchtvaart, maar ook bij de bouw van allerhande voer-
tuigen.
Chinese vliegtuigbouwers richten net als hun westerse collega’s de aandacht op alternatieve brandstof-
fen. Liaoning Ruixiang Aircraft is een toonaangevend bedrijf in het segment van de elektrisch aangedre-
ven vliegtuigen. Sinds 2017 brengt de onderneming de RX1E op de markt, een elektrische tweezitter
waarvan de ontwerpfase al in 2001 werd gestart. En nu is er al een vierzitter en een waterstofvariant.
ELEKTRISCHE VIERZITTER UIT CHINA
29_rx4he.indd 29 15-08-2023 08:38