Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2023

20 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023
OK, je bent gaan vliegen, Sandra: hoe is het zo gekomen?
“Toen ik in 1993 van school kwam dacht ik: wat ga je doen
met je leven? Ik wist het opeens: ik wil airline-piloot worden.
Maar zeker in Duitsland was het toen nog een pure mannen-
wereld, en zelfs die echte mannen kwamen toentertijd moei-
lijk aan de bak. Bovendien sprak ik nogal wat mensen die
met de bekende verhalen kwamen: ‘bus-chauffeur’ en ‘knop-
jesdrukker’. Dat heb ik me wel een beetje aangetrokken. Toch
heb ik nog gesolliciteerd bij Lufthansa en zelfs bij Air France,
maar tegen de tijd dat het allemaal werkelijkheid zou gaan
worden, was ik al zo ver gevorderd met mijn bankopleiding
dat ik besloten heb het niet meer te doen. Doch, het bleef
me achtervolgen, want onder mijn collega’s was iemand die
privé vloog op Vliegveld Egelsbach, bij mijn ‘hometown’
Frankfurt! Die heeft me laten zien hoe mooi het allemaal
was om zelf te vliegen. Het beroemde duwtje in de rug
kreeg ik pas jaren later van Michiel Verbeek, die mij vaak zag
rondscharrelen op Hilversum. Wat ik toch naar die vliegtuigen
zat te koekeloeren? ‘Kom maar ees mee’, zei hij. Toen ben ik
daadwerkelijk met lessen begonnen.”
En de solo, hoe ging dat?
“Ik was er in mijn hoofd al een tijd klaar voor. Maar door al-
lerlei omstandigheden blééf het in het hoofd en kwam het
er telkens niet van. Dán waren er weer privéturbulenties, laat
ik maar zeggen, waardoor ik wekenlang niet kon trainen. Of
het weer zat lange tijd niet mee. Op een gegeven moment
was het toch zover. Na een paar landingen zei de instructeur:
‘Wat dacht je ervan om het eens alleen te gaan doen?’ Ik
dacht: nu niet meer over gaan lullen, gewoon doen. En hij:
‘Ok, have fun, vlieg met je hart, en doe gewoon wat we altijd
doen’. Toen hij de deur aan de buitenzijde sloot, ging mijn
hart even kloppen. Dat viel me op. Maar door de routine om
alle checks te doorlopen, kwam de focus weer en werd het
een mooie vlucht en een fijne landing.”
Wat ben je verder van plan, na het behalen van je PPL?
“Plannen genoeg! Een droom is natuurlijk om mijn thuishaven
Egelsbach bij Frankfurt per vliegtuig te gaan bezoeken. Dat zou
de kroon op de opleiding zijn. Maar de leden van mijn vrou-
welijke studentenvereniging in Münster staan ook de trappe-
len om met mij te gaan vliegen. En na veel ervaring opgedaan
te hebben in Europa wil ik mijn droom om in Afrika te vliegen
gaan realiseren. Ik heb het al opgezocht: bij vliegclub in Kaap-
stad hebben ze meerdere Piper 28’s te huur!”
Vanwaar die voorkeur voor de Piper 28?
“Heel simpel: ik wilde opgeleid worden op het toestel dat ik
later ook zou gaan vliegen. En ik wil mensen en – als het
kan – mijn (toekomstige) copilot, whippetpuppy Piper, kun-
nen meenemen, dus dat moest een vierzitter worden. Ik
had door een proefvlucht jaren geleden wel wat ervaring
met Cessna’s, maar dat toestel sprak me toch ook niet zo
geweldig aan. De Piper deed me echt denken aan een klei-
ne airliner. Een mini-Boeing zo gezegd. Het toestel is wat
forser en steviger dan gemiddeld, en dat heeft mijn voor-
keur.”
Je had het even over vrouwen en vliegen…
“Já, dat is echt iets wat me wel fascineert. Het is momen-
teel nog wel een mannenwereld. Gelukkig hebben we in
Hilversum al een aantal ‘flying ladies’ maar vrouwen blijven
de uitzondering. Misschien wel daarom zou ik me heel
graag verbinden met andere vrouwen die ook vliegen. Sa-
menkomen op vliegvelden, en samen de passie delen. Dat
lijkt me heel bijzonder.”
Nou Sandra, ik noem maar even uit het hoofd: Camilla en
Gea op Teuge. En Madelon, Stefanie en Tineke op Hilver-
sum. Misschien moeten jullie maar eens iets gaan afspre-
ken?
O SOLO MIO Door: Goof Bakker
“DE PIPER IS TOCH EEN SOORT MINI-BOEING”
“Vliegen
in Afrika is
een droom
van me”
Naam Sandra Vick
Beroep Compliance Specialist
AML & Sanctions bij ABN
Amro Bank
School Vliegschool Hilversum/
VSH
Instructeur Paul Canisius & Pieter
Priemis
Aantal uren tot solo “goede vraag ;-)”
Toestel Piper PA-28
Haar Nederlands is prima, maar het accent
onmiskenbaar Duits. En die roots blijken er
ook te zijn. Sandra’s opleiding is echter ‘as
Dutch as it gets’. Bij Vliegschool Hilversum,
de VSH, op het meest landelijke en rustieke
vliegveld van Nederland.
20_osolomio.indd 20 14-08-2023 15:58