PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023 19
DE GOGETAIR G750
IN HET KORT
Aantal inzittenden 4
Motor Rotax 915 UL (100 pk)
Lengte 7,13 m
Spanwijdte 9,69 m
Hoogte 2,1 m
Cabine (lxhxb) 225 x 117 x 121 cm
Tankinhoud 138 l
Leeggewicht 415 kg
MTOW 750 kg
Kruissnelheid 121 KIAS (224 km/h)
Vne 152 KIAS (281 km/h)
Overtreksnelheid (flaps) 43 KIAS
(80 km/h)
Startaanloop (15 m obst.) 225 m
Landingsrol (15 m obst.) 140 m
Klimsnelheid 1.050 ft min (320 m/min)
Vliegbereik 900 nm (1.666 km)
Plafond 18.000 ft (5.486 m)
Endurance 6,5 uur
zweeft de G750 bijna als een zweefvliegtuig! Je kunt de flaps gebruiken
om op final de hoogte wat sneller af te bouwen, de flair is makkelijk in
te schatten en opnieuw een ‘greaser’ als landing.
NABESCHOUWING
Wat te denken van deze nieuwe G750-telg? Qua uiterlijk en afwerking ziet het
vliegtuig er fantastisch uit. Het straalt kwaliteit uit. De nieuwe Dynon SkyView-
set met radio, transponder en autopilot waren daarbij een positieve verrassing.
Voor een toestel in de 750 kg-klasse biedt de G750 bijzonder goede
Dynon radio’s en autopilot; overzichtelijk panel.
Blad Woodcomp scimitar-propeller.Comfortabele stoelen.
reisprestaties bij een laag brandstofverbruik. Het feit dat er Euro 95 ge-
tankt mag worden, is natuurlijk ook gunstig voor de portemonnee. Qua
onderhoud zit er niet veel complex werk aan dit vliegtuig.
De huidige nieuwprijs varieert van 234.900 euro tot meer dan 350.000
euro ex btw, af fabriek. Prijstechnisch is dat behoorlijk wat goedkoper
dan dat andere genoemde merk, maar het werkt perfect. Of dat op de
lange duur ook zo is, moet nog afgewacht worden.
De garantie van ‘spinner to tail’ is twee jaar of vijfhonderd vlieguur (wat
het eerste komt).
16-17-18-19_pilotreportg750.indd 19 15-08-2023 08:18