18 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023
PILOT REPORT Door: Enrico Evers
motorinformatie. Het is allemaal heel overzichtelijk en bevalt mij per-
soonlijk heel goed.
Iztok Šalamon is intussen ook ingestapt en we zijn klaar om te gaan. Het
starten van de Rotax gaat als gewend via een contactsleutel. Ze springt
direct aan en in de cockpit is het redelijk stil. De Bose A20 headsets la-
ten het motorgeluid zelfs bijna geheel verdwijnen.
VLIEGEN
We plannen een relatief korte vlucht naar Celje (LJCL) met een 900 m
lange grasbaan, zodat we de G750 op gras én op asfalt kunnen uitpro-
beren. Parkeerrem los, en we rollen rustig naar baan 16. Het sturen gaat
via de remmen op de hoofdwielen, net zoals diverse moderne twee- en
vierzitters. De run-up is eenvoudig en snel klaar.
Er is maar één gyrokopter op downwind in het circuit, dus rollen we ge-
lijk de baan op voor de start. De flaps staan op de eerste stand, en het
gas gaat er rustig op. De G750 is wat gevoelig op zijn richtingsroer, maar
gemakkelijk op de centerline te houden. Na circa 200 m wordt gero-
teerd en draaien we naar links om vrij te blijven van de heuvel voor ons.
Tijdens de klim valt op dat het toestel erg direct en redelijk gevoelig rea-
geert. Kleine uitslagen zijn meer dan voldoende. Dat is ook niet verwon-
derlijk met de korte romp en elliptische vleugels met grote rolroeren.
We klimmen met iets over de 1.000 ft/min (5 m/s) tot 3.500 ft (1.067
m), wat gelijk ook de basishoogte van de wolken en de eerste CB’s is.
Het zicht over de neus en opzij is prima.
Al snel komt Celje in zicht en maken we ons op voor de landing op
baan 11. De snelheden in het circuit zijn 85 kts (157 km/h) op down-
wind, 80 kts (148 km/h) op base en voor final nemen we 70 (130
km/h), met 60 (111 km/h) over de nummers. De flair is eenvoudig en
het gras dempt de landing tot een ‘greaser’.
VLOT
Na een korte pauze stappen we weer in voor de terugvlucht naar Konji-
ce, voordat de weg daarheen afgesloten wordt door de snel groeiende
onweersbuien. Tijdens de startaanloop is het soms lastig het toestel op
(Foto: Gogetair Aircraft)
Ballistic Recovery System.
het midden van de baan te houden. Op gras is het richtingsroer best ge-
voelig. In no-time zitten we weer op 3.200 ft (975 m) en volgt wat air-
work. In snelle bochtwisselingen is de G750 gevoelig en bijzonder vlot.
De afstelling van de roeren vergt iets gewenning om de manoeuvres
vloeiend te laten verlopen. Overtrekken zit er helaas niet in, omdat deze
G750 in de huidige configuratie nog niet helemaal klaar is met het test-
programma.
Šalamon, die rechts zit, laat het gas op 800 ft (244 m) boven de baan
geheel dichttrekken om een ‘glide in’ te maken. Met 70 kts (130 km/h)
16-17-18-19_pilotreportg750.indd 18 15-08-2023 08:18