Pagina 12 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2023

NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
MAGNIX
MagniX, ontwikkelaar van elektrische voortstuwingssystemen, be-
reidt zich voor om een De Havilland Canada Dash 7 in ontvangst
te nemen voor aanpassing aan een hybride-elektrisch testbed. Dat
gebeurt onder de vlag van NASA’s Electrified Powertrain Flight De-
monstration.
Het is het eerste project waarvoor MagniX het volledige voortstu-
wingssysteem gaat ontwikkelen, van batterijen tot motoren. Onder
het contract gaat MagniX een parallel-hybride voortstuwingsarchi-
tectuur ontwikkelen om te tonen hoe een vliegtuig stapsgewijs
kan worden ‘gehybridiseerd’.
In de eerste fase van het contract zal een van de vier Pratt & Whit-
ney PT6A-turboprops van de Dash 7 worden vervangen door een
MagniX mangi650-elektromotor van 650 kW (884 pk). Een twee-
de PT6A wordt in een volgende fase vervangen.
De gepensioneerde Dash 7-turboprop wordt geleverd door projectpartner Air Tindi, een Canadese regionale luchtvaartmaatschappij uit Yellowknife.
MagniX ontving in september 2021 het NASA-contract met een waarde van 75 miljoen dollar. Een tweede EPFD-contract werd door NASA gegund
aan GE Aerospace om een Saab 340 aan te passen.
Hoewel bij MagniX gebouwde elektromotoren al vliegen in verschillende testvliegtuigen, speelt het NASA-programma een sleutelrol in het plan van de
start-up om al in 2025 elektrische voortstuwingssystemen te ‘typecertificeren’. n
IRKUT
De Irkut Corporation van de United Aircraft Corporation
heeft een nieuwe naam aangekondigd en introduceer-
de een ‘nieuw’ merk: Yakovlev. De beslissing werd ge-
nomen rekening houdend met de groei van de burger-
luchtvaart in de afgelopen jaren.
In de afgelopen twintig jaar is de Irkut Corporation uit-
gegroeid van een bedrijfscentrum in de Ir kutsk Aviation
Plant tot een prominente ontwikkelaar en fabrikant van
apparatuur voor de burgerluchtvaart. Irkut is momen-
teel in tien steden aanwezig in negen regio’s van het land, heeft meer dan twintigduizend werkne-
mers en bouwde meer dan achtduizend vliegtuigen.
In de periode tot 2030 moeten de UAC-ondernemingen ongeveer vijfhonderd burgervliegtuigen
leveren aan Russische luchtvaartmaatschappijen. De grootste uitdaging is voor Irkut, waar 142 re-
gionale SSJ-NEW’s en 270 MS-21’s zullen worden geproduceerd. Die toestellen gaan dankzij de
naamswijziging voortaan dus door het leven onder de ‘nieuwe oude naam’ Yakovlev. n
HYBIRD
Het Deutsche Zentrum für Luft- und Raum-
fahrt (DLR) heeft een eerste serie vluchten uit-
gevoerd met een schaalmodel van de HyBird-
demonstrator. Dat gebeurde bij het Nationale
Erprobungszentrum für unbemannte Luftfahrt-
systeme in het Duirse Chochstedt.
Tijdens de testvluchten werd voor het eerst in
een nieuwe configuratie gevlogen. De huidige
HyBird-demonstrator in schaal 1:4 bestaat uit
een vliegtuig met hoge vleugels met twee gro-
te propellers op elk van de vleugelpunten
(wing-tip propellers) en twee op de uiteinden
van de V-staart.
In de toekomst moet dit concept vijf tot negen
passagiers over minimaal 700 tot 1.000 km
kunnen vervoeren. Een hybride voortstuwings-
systeem met twee turbines voor stroomop-
wekking en met de mogelijkheid om tijdens
het vliegen er één uit te schakelen, verhoogt
volgens de initiatiefnemers de energie-efficiën-
tie aanzienlijk in vergelijking met eerdere klei-
ne vliegtuigen van deze omvang.
Op deze manier kan een laag verbruik worden
gerealiseerd, vooral op kruissnelheid, wat on-
geveer overeenkomt met de energiebehoefte
van de huidige elektrische auto’s per hoofd
van de bevolking en per kilometer. Een ‘ac-
cuboost’ moet volledig elektrisch starten mo-
gelijk maken. n
12 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023
AERO VODOCHODY
De Tsjechische fabrikant Aero Vodochody
heeft de eerste van twaalf nieuwe L-39NG-
straaltrainers afgeleverd aan de luchtmacht van
Vietnam. Dat land bestelde in 2021 twaalf toe-
stellen van dit type.
Onderdeel van het contract is ook de training
van piloten en de levering van reserve-onder-
delen en logistieke ondersteuning.
Het in 2014 geïntroduceerde militaire trai-
ningstoestel is afgeleid van de L-39 Albatros,
waarvan er meer dan drieduizend gebouwd
zijn en 31 werden geleverd aan Vietnam. De
‘NG’ heeft onder meer een nieuwe romp, een
digitale cockpit en een 16,87 kN sterke Willi-
ams International FJ44-4M FADEC-turbofan.
Daarmee moeten snelheden tot 420 kts (775
km/h) mogelijk worden bij een vliegbereik van
1.400 nm (2.590 km) en een structurele be-
lastinglimiet van +8/-4G. De fabrikant spreekt
over een klimsnelheid van 4.500 ft/min (23
m/sec). n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 12 14-08-2023 15:53