Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2023

GA-ATS
General Atomics AeroTec Systems (GA-ATS)
heeft een aanbesteding gewonnen van de Fin-
se grenswacht (FBG) om de navigatie- en
communicatiesystemen te moderniseren van
beide Do 228 turboprops waarmee sinds
1995 wordt gevlogen. De Duitse fabrikant van
de Do 228 gaat de komende maanden de
moderniseringswerkzaamheden uitvoeren op
thuisbasis Oberpfaffenhofen en zal ook uitge-
breid gepland onderhoud uitvoeren.
De twee Do 228’s worden geüpgraded met
een nieuw Attitude Heading Reference System
(AHRS), dat betrouwbaar en capabel is in de
verre noordelijke regio’s. Ook zal een nieuw
SATCOM-communicatiesysteem worden geïn-
stalleerd.
Momenteel zijn de vliegtuigen uitgerust met
thermische camera’s, dagcamera’s, UV/IR-
scanners, weerradars, maritieme bewakingsra-
dars, SLAR-zijhoekradars en Automatic Identifi-
cation Systems (AIS). n
ECOJET
De ‘groene’ Britse ondernemer Vince Dale heeft Ecojet opgericht. Het moet ‘s werelds eerste elek-
trische luchtvaartmaatschappij worden. De vloot zal bestaan uit conventionele vliegtuigen die ach-
teraf zijn uitgerust met waterstof-elektrische aandrijflijnen.
Ecojet wil in eerste instantie starten met vliegtuigen op conventionele brandstof die plaats bieden
aan negentien passagiers. Eenmaal omgebouwd gaan de toestellen werken met hetzelfde vermo-
gen als voorheen, maar met honderd procent minder CO2-uitstoot. De beslissing om oude vlieg-
tuigen een nieuwe bestemming te geven in plaats van vanaf nul nieuwe modellen te bouwen, be-
spaart volgens Ecojet 90.000 ton CO2 per jaar.
Ecojet wil na het verwerven van de operatorvergunning in 2024 beginnen met vluchten binnen
het Verenigd Ko-
ninkrijk. De
luchtvaartlease-
maatschappij zal
kort daarna uit-
breiden naar het
vasteland van
Europa, met lan-
geafstandsvluch-
ten gepland voor
de toekomst. n
DAHER KODIAK
Daher heeft de eerste Ko-
diak 100 eenmotorige tur-
boprop geleverd die is uit-
gerust met een vijfbladige
composietpropeller van
Hartzell. Het vliegtuig was
besteld door de luchtvaart-
divisie van de North Caroli-
na Forest Service, waar het
zal worden gebruikt om uit-
rusting en voorraden te
vervoeren ter ondersteu-
ning van luchttankers die
natuurbrandbestrijdingsoperaties uitvoeren. De propeller met vijf bladen werd eerder dit jaar aan-
gekondigd als een optie voor de Kodiak 100.
Volgens Daher is de nieuwe propeller bijna zes kg lichter, zes dB(A) stiller en vermindert de start-
rol van het vliegtuig met zes procent bij MTOW in vergelijking met de originele vierbladige alumini-
um Hartzell-prop. De propeller heeft een diameter van 2,44 m, biedt een bodemvrijheid van 41,6
cm en een tijd tussen revisie (TBO) van 4.000 uur of zes jaar.
De composietschroef met vijf bladen is als optie verkrijgbaar voor alle nieuwe Kodiak 100 Series
III-vliegtuigen en als retrofit voor de rest van de Kodiak 100-vloot.
Daher leverde tot op heden ruim 320 Kodiak-varianten af. n
C919
De particuliere Chinese luchtvaartmaatschappij
Suparna Airlines heeft een contract getekend
met verhuurder SPDB Financial Leasing om
dertig in eigen land gebouwde C919-jets te
leasen van COMAC. De C919 is in mei in ge-
bruik genomen bij China Eastern Airlines, tot
nu toe de enige luchtvaartmaatschappij die
het vliegtuig in haar vloot heeft.
Volgens de Chinese publicatie had de COMAC-
jet eind mei 1.035 bestellingen ontvangen van
lokale en buitenlandse bedrijven. Voorlopig is
één vliegtuig in dienst en wordt het tweede
klaargemaakt voor levering aan hetzelfde be-
drijf, dat vijf vliegtuigen van het type heeft be-
steld.
De commerciële afdeling van het Chinese be-
drijf, opgericht in 2003, exploiteert momenteel
acht Boeing 737-800-jets en twee 787-9
Dreamliners. Het bedrijf is ook actief in het
vervoer van vracht met drie 747-400F’s. n
PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023 11
AERCAP
De Ierse vliegtuigleasemaatschappij AerCap
Holdings heeft volgens persbureau Reuters
een verzekeringsclaim van 3,5 miljard dollar
ingediend voor meer dan honderd passagiers-
vliegtuigen die in Rusland aan de grond staan
na de Russische invasie in Oekraïne. De vlieg-
tuigen, helikopters en vliegtuigmotoren zitten
vast vanwege EU-sancties die zijn ingevoerd
naar aanleiding van de Russische agressie in
Oekraïne.
AerCap is de grootste luchtvaartleasemaat-
schappij ter wereld na de overname van Inter-
national Lease Finance Corporation (ILFC) in
2014 en GECAS in 2021. Volgens Aercap
heeft het bedrijf in totaal 1.740 vliegtuigen,
meer dan 900 motoren en meer dan 300 he-
likopters in haar boeken staan. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 14-08-2023 15:53