Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 9
NEDERLANDsE KusTWAcHT
Het Canadese pAL Aerospace is na een tender
aangewezen als mogelijke leverancier van
nieuwe Nederlandse kustwachtvliegtuigen. DeÂ
ze tender moet in 2021 leiden tot de vervanÂ
ging van beide DoÂ228 vliegtuigen waarmee
de Kustwacht maritieme verkenningspatrouilles
uitvoert. Als de contracten rond zijn mag pAL
in samenwerking met Jet support op schiphol
Oost twee DHCÂ8 turboprops gaan aanpassen
aan de Nederlandse missieÂeisen. Ook worden
binnen de overeenkomst bemanningen geÂ
traind en de vliegtuigen voor een periode van
tien jaar onderhouden met een mogelijke verÂ
lenging van tweemaal een jaar. De eisen die
door de Kustwacht met het oog op de Air reÂ
connaissance Capacity (ArC) gesteld worden
logen er niet om: de nieuw te verwerven toeÂ
stellen moeten op jaarbasis 1.600Â2.000 uur
operationeel inzetbaar zijn en moeten miniÂ
maal 4,5 uur kunnen patrouilleren. pAL AeÂ
rospace verricht sinds 2007 kustwachttaken
voor Nederland met de DashÂ8 vanaf sintÂ
maarten. (Foto: pieter Voeten) n
BELgIE
BEEcHcRAFT KINg AIR 350
De Franse luchtmacht heeft de eerste van
twee beechcraft King Air ‘Vador’ turboprops in
ontvangst genomen. De vliegtuigen werden al
in juli 2016 besteld, maar de levering ervan
liep de nodige vertraging op. een derde toestel
wordt binnenkort besteld voor levering in
2023. De Franse luchtmacht wil uiteindelijk in
2030 acht Vadors in gebruik hebben als Avion
Léger de surveillance et de renseignement
(ALsr). De eerste drie zullen worden ingezet
voor verkenningstaken. met het oog daarop
worden door thales en sabena technics talrijÂ
ke sensoren ingebouwd. n
AERoNAuTIcAL ENgINEERs, INc
Ombouwspecialist Aeronautical engiÂ
neers, Inc (AeI) heeft een eerste boeing
737Â800 overgevlogen naar de shandong
Aircraft engineering Company (stAeCO)
voor ombouw tot vrachtvliegtuig. GelijktijÂ
dig werd in miami begonnen met de aanÂ
passing van nog eens twee toestellen van
dit type. Het trio 737Â800 sF’s was beÂ
steld door de Amerikaanse blackrock InÂ
vestment management, LLC – Aviation Group. Ook het Amerikaanse GA telesis (GAt) bestelde
een boeing 737Â800 sF met een optie op een tweede toestel. De vliegtuigen bieden na ombouw
plek aan elf standaard containers met een maximale vrachtcapaciteit van 23.904 kg. AeI heeft
sinds december 2019 een aanvullend typecertificaat op zak voor het mogen ombouwen van
boeing 737Â800. Volgens de ombouwspecialist komen er de komende veertig jaar minimaal 750
boeing 737Â800’s beschikbaar voor ombouw. Het bedrijf wil daarvan zeker 400 voor haar rekeÂ
ning nemen. Om aan de grote vraag te kunnen blijven voldoen werd door AeI naast stAeCO een
tweede Chinees ombouwbedrijf aangewezen: HAeCO uit Xiamen. Ook oudere vrachtvarianten zijn
nog steeds gewild. Zo bestelde het bulgaarse CargoAir bij AeI een 737Â400 special Freighter. CarÂ
go Air beschikte al over drie bij AeI omgebouwde 300sFÂvarianten waarin tien pallets passen teÂ
gen zeven 400sFÂvarianten die plek bieden aan elf pallets. n
NooRDzEE HELIKoPTERs VLAANDEREN
Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) heeft sinds de ingebruikname van de Airbus HeliÂ
copters H175 in december 2014 de eerste veertigduizend uur volgemaakt. Het aantal uren
werd opgetekend met dertien H175’s waarover NHV momenteel beschikt. De in Oostende
gevestigde NHV Group bestelde in eerste instantie in 2012 tien H175’s, maar breidde dat
aantal later uit naar zestien. met de helikopters worden vanaf Den Helder, Aberdeen (schotÂ
land) en esjberg (Denemarken) werkzaamheden uitgevoerd in opdracht van offshore en
windparkbedrijven. De eerste dertigduizend uur met de H175’s werden opgetekend in maart
2019. Wereldwijd is met de helikopter 66.000 uur gevlogen, waarbij NHV ongeveer zestig
procent voor haar rekening nam. n
INTERNATIoNAAL
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 18-08-20 09:43