Pagina 66 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020
66 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
De bekende webwinkel Amazon staat nooit stil. enkele jaren geleden
werd de knoop doorgehakt: ze willen niet alleen producten verkopen,
maar ook een rol spelen in de bezorgketen. In 2016 is het officieel: Ama-
zon prime Air. Dat is de naam van de nieuwe vrachtmaatschappij. Omdat
het niet de corebusiness van Amazon is om alle aspecten van een lucht-
vaartmaatschappij te beheersen, gaan ze de markt op. Air transport Inter-
national mag twintig boeing 767 vrachtvliegtuigen voor Amazon gaan vlie-
gen, en Atlas Air ook nog eens twintig. De toestellen worden getooid in
een ‘prime Air’-kleurenschema met het logo van Amazon.
N1217A
maar waar haal je zo snel veertig 767 freighters vandaan? Ombouwen,
is het antwoord. Diverse luchtvaartmaatschappijen faseren de boeing
767 uit ten faveure van nieuwere toestellen. er zijn dus genoeg toestel-
len op de markt die kunnen worden omgebouwd van passagiersvlieg-
tuig naar vrachtvliegtuig. bij Atlas Air doen nu verschillende ex-KLm-vlieg-
tuigen dienst als ‘pakjesboeing’.
Het ongevalstoestel, N1217A, heeft jarenlang zijn dienst bewezen bij on-
der andere China southern Airlines en LAN Chile. In 2016 koopt Atlas
het vliegtuig en wordt het omgebouwd.
In de tussentijd beweegt Amazon zich ook aan het front van de bezor-
ging per drone. er wordt wat gehusseld met de namen, waardoor prime
Air de nieuwe naam wordt van de dronebezorging; de vrachtmaatschap-
pij heet voortaan Amazon Air.
Vlucht 3591
Op 23 februari 2019 staat boeing 767-300er N1217A klaar op het
vrachtplatform van miami Airport in Florida, Verenigde staten. Die och-
tend moet het toestel als vlucht GtI3591 een vrachtruim vol pakketjes
naar Houston, texas vliegen.
Voor de twee piloten is het de eerste vlucht na 24 uur rust. maar er is
nog iemand in de cockpit: een captain van mesa Airlines die meelift op
de jumpseat. Hij vliegt mee als passagier en maakt geen formeel onder-
deel uit van de bemanning. De gezagvoerder op de vlucht is pilot moni-
toring en de copiloot is de pilot Flying.
Om 11:33 uur lokale tijd (Florida) stijgt de 767 op van baan 09. De
vlucht voert dwars over Florida en daarna over de Golf van mexico rich-
ting Houston.
Alles verloopt voorspoedig en anderhalf uur na de start wordt de kruis-
hoogte van FL400 verlaten voor FL340.
Media willen de oorzaak van een vliegramp nog wel eens versimpeld samenvatten als ‘pilotenfout’. Toch
is er vaak veel meer aan de hand, omdat meerdere factoren een rol spelen bij een ongeval. Maar bij het
ongeval met een Boeing 767 in Amerika in 2019 was de rol van de piloot wel een erg dominante. Piloot
en Vliegtuig duikt in het ongevalsrapport.
Piloot iN PANiek
OngeVAlsAnAlyse Door: Harro ranter, the Aviation safety Network – Illustraties en bron: Ntsb
(Foto: Jaime escobar)
66-67-68-69_ongevalanalyse.indd 66 18-08-20 11:28