64 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
Historie Door: thijs postma – Foto’s: collectie postma
werd omgeschakeld naar de series 2. Achtenzestig series 2’s gingen
naar de Indiase luchtmacht, ze werden voor een deel met een vracht-
deur uitgerust. Indian Airlines ontving er zeventien.
avro 748 mF andover
begin jaren zestig had de rAF behoefte aan een tactisch transportvliegtuig
om de Vickers Valetta te vervangen. Het toestel voor het vervoer van troe-
pen, parachutisten en vracht moest over korte start- en landingseigenschap-
pen beschikken en in staat zijn om voorraden vanuit de lucht af te werpen.
Daartoe liep het achterste deel van de romp met het stabilo omhoog om
ruimte te creëren voor een versterkte laaddeur die tevens diende als oprit.
twee kleinere deuren sloten de grote opening in de staart af. De hoofdwie-
len konden hydraulisch een stukje worden ingetrokken om zo het beladen
te vergemakkelijken. Op 21 december 1963 voltooide het prototype een
eerste vlucht en de rAF bestelde er 31 van met de benaming ‘Andover C.1’
bae suPer 748
In juli 1967 kondigde Avro een verbeterde versie van de 748 aan; de
series 2A. Op 5 september 1967 werd met het prototype de eerste
vlucht gemaakt. Het merendeel van de 748’s werd in de loop van de
tijd naar deze standaard omgebouwd en eind jaren zestig was het de
meest verbreide versie.
De in 1910 opgerichte Avro-fabriek werd in 1935 een dochtermaat-
schappij van Hawker siddeley. Door de samensmelting van de britse
luchtvaartindustrie in 1977 werd Avro onderdeel van bAe (british
Aerospace). Als bAe 748 series 2b vloog een nieuwe versie voor het
eerst in juni 1979. Dit toestel had een grotere spanwijdte en sterkere en
geluidsarmere rr Dart mk 552-motoren, waardoor de nuttige lading
werd vergroot. De cockpit was geüpdatet en de cabine werd gemoderni-
seerd. Vanaf 1983 werd de series 2b als ‘super 748’ verkocht. toen in
het midden van de jaren tachtig bosbranden een toenemend probleem
werden, kwam het Amerikaanse bedrijf macair International Ltd. met het
idee om tweedehands 748’s om te bouwen tot bosbrandbestrijders. Het
was een technisch succes, maar niemand kocht ze. Verschillende andere
versies kwamen niet verder dan de tekentafel. Nadat 370 748’s waren
gebouwd, stopte de productie in 1988 en de laatste machines werden
afgeleverd in 1989.
Avro 748-2b. HA 748 van de Indiase luchtmacht in 2009. (Foto: Ad Jan Altevogt)
Avro 748 series 2 van Dan-Air.
62-63-64-65_avro748.indd 64 18-08-20 11:27