PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 63
Probleemloos testProgramma
In januari 1959 werd besloten vier prototypes te bouwen, twee vliegend
en twee voor statische proeven. Het eerste prototype, de Avro 748 se-
ries 1 (G-ApZV) met rr Dart 514-motoren, voltooide op 24 juni 1960
een eerste vlucht. Het tweede vliegende prototype (G-ArAY) werd uitge-
rust met een rolls Dart r. Da. 7-variant en werd aldus het prototype
voor de series 2. Deze vloog op 10 april 1961 voor het eerst (De ope-
ningsfoto toont beide prototypes voor de Avro 748. Vooraan de G-ArAY,
het tweede prototype, daarachter het eerste prototype G-ApZV).
Het testprogramma verliep zonder problemen. Op 6 september kreeg
Avro voor de Avro 748 series 1 het voorlopige bewijs van luchtwaardig-
heid. een dag eerder was het eerste prototype aan het publiek getoond
op de Farnborough-show. Op 7 december 1961 werd het definitieve
bewijs van luchtwaardigheid verleend voor de 748 met een hoger start-
gewicht. Het gevolg was, dat de Avro 748 series 1 nu 48 passagiers kon
vervoeren. De series 2, voor ‘hot-and-high’ operaties, kon door het ge-
bruik van de sterkere rolls Dart r. Da. 7-motoren 52 passagiers meene-
men. Later werd dit zelfs verhoogd naar 62.
CommerCieel suCCes
skyways Coach-Air Ltd en bKs Air transport hadden al voordat het pro-
totype zijn eerste vlucht had gemaakt een bestelling geplaatst. skyways
ontving als eerste drie 748 series 1’s, gevolgd door Aerolineas Argenti-
nas, die er twaalf bestelde. bKs ontving twee toestellen.
De verkoop aan civiele en militaire afnemers ging gestaag door en ook
als VIp-vliegtuig vond de 748 gretige aftrek. Zo bestelde het royal trans-
port Command zes 748 series 2’s, waarvan er twee altijd gereed moes-
ten staan voor de ‘Queen’s Flight’ voor gebruik door de koninklijke fami-
lie.
Al in juli 1959 had Avro een licentie-overeenkomst getekend met de In-
diase regering voor de levering van 89 vliegtuigen in onderdelen voor
assemblage in een speciaal gebouwde fabriek van Hindustan Aironautics
Ltd. (HAL). De eerste HAL 748 voor de Indiase luchtmacht vloog op 1
november 1961 voor het eerst. Na de bouw van de eerste drie series 1
bijschrift
??
? ?
??
??
De Handley page Herald was minder succesvol.
De G-ArrW van Dan-Air skyways in 1972 op schiphol. (Foto: Ad Jan Altevogt)
De F.27 Friendship was de meest succesvolle concurrent.
62-63-64-65_avro748.indd 63 18-08-20 11:27