62 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
Het eerste project met de naam Avro 748 was een tweemotorige prop-
jet voor twintig passagiers. een marktonderzoek wees uit dat er weinig of
geen belangstelling voor was. Dus werd het ontwerp opgeschaald tot
een vervanger van de Douglas DC-3 Dakota. In januari 1959 besloot de
Hawker siddeley Group, waarvan Avro deel uitmaakte, om voor eigen ri-
sico aan de slag te gaan.
De aanleiding werd gevormd door een in 1957 gepubliceerd witboek
van de britse minister van Defensie. Daarin stond dat er in de toekomst
geen opdrachten voor de royal Air Force te verwachten waren voor
atoombommenwerpers, omdat hun taken werden overgenomen door
lange-afstandsraketten. met zijn Vulcan was Avro een van de hofl everan-
ciers van atoombommenwerpers voor de rAF. Andere leveranciers van
de zogenoemde V-bombers waren Vickers met de Valiant en Handley
page met de Victor. maar er moest geld in het laatje komen, dus ging
Avro op de civiele toer.
leentJebuur
Handley page, dat in hetzelfde schuitje zat, ging ook aan de slag met
een verkeersvliegtuig als opvolger voor de Dakota en de britse Vickers
Viking. Deze Handley page Herald werd uitgerust met vier Alvis-Leonides
zuigermotoren, een verkeerde keus zoals zou blijken. Handley page zag
zijn vergissing te laat in en probeerde de zaak te redden door de inbouw
van twee rr Dart turboprops, maar er werden uiteindelijk maar 50 He-
ralds gebouwd.
De F.27 Friendship, die al in productie was bij Fokker, was uitgerust met
twee rolls-royce Dart turbopropmotoren en ook Avro koos voor deze
betrouwbare krachtbron. Om kosten en tijd te besparen en om het risico
te verminderen, gebruikte Avro een groot aantal onderdelen van vliegtui-
gen die reeds in gebruik waren en die hun kwaliteit al hadden bewezen.
De drukcabine was gebaseerd op die van de Vickers Vanguard. De vier-
bladige propellers waren dezelfde als bij de Armstrong Whitworth Argosy.
De transmissie en de voorste motorkappen kwamen van de Vickers
Viscount. Om de grote propellers vrij te houden van de grond, koos Avro
ervoor om de motoren boven op de vleugel te plaatsen. Dat had als
voordeel dat, in plaats van inbouw in de vleugel, de constructie eenvou-
dig kon worden gehouden. De straalpijpen eindigden boven op de vleu-
gel ter hoogte van de fl aps. De grote bakken onder de motoren en vleu-
gel, die de 748 zo’n markant uiterlijk gaven, bevatten de transmissie en
het intrekbare landingsgestel. Verder had de 748 met een romp voor 44
passagiers een conventioneel uiterlijk.
Friendship-concurrent Avro 748 was niet moeders mooiste, maar met 370 gebouwde exemplaren
(Fokker leverde 793 F.27’s) was het toch een toestel om rekening mee te houden. Vooral voor de ver-
koopafdeling van Fokker, die het moest opnemen tegen indirecte subsidies van de Britse overheid, zoals
goedkope leningen en compensatieorders.
avro 748
Historie Door: thijs postma – Foto’s: collectie postma
De twee prototypes voor de Avro 748. Vooraan de G-ArAY, het tweede prototype. Daarachter G-ApZV, het eerste prototype.
62-63-64-65_avro748.indd 62 18-08-20 11:27