Pagina 57 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 57
sault die op dat moment hard bezig is om haar mirage F1 op de export-
markt te promoten. Dit is voor Dassault veel lucratiever dan de Jaguar te
verkopen waarvan ze de opbrengst moet delen met de britten (pas in
1980 zal bAC het alleenrecht op de verkoop van de Jaguar International
van Dassault kunnen verkrijgen).
De eerste Jaguar International vliegt op 2 september 1975 en is afgeleid
van de britse Gr 1-standaard en niet van de Franse. Het vliegtuig kan
optioneel worden uitgerust met de Agave-radar wat toelaat de bAe sea
eagle antischeepsraket te lanceren. ecuador en Oman kopen elk tien Ja-
guar eenzitters en twee trainers. In 1980 koopt Oman nogmaals tien
exemplaren. ecuador zet de vliegtuigen in tijdens conflicten met peru.
Nigeria bestelt in 1983 in totaal achttien Jaguars waarvan dertien eenzit-
ters en vijf trainers.
india
India is echter de meest enthousiaste klant en wil de english electric
Canberra’s en Hawker Hunters vervangen door Jaguars. In eerste in-
stantie koopt India 35 eenzitters en vijf trainers die alle in engeland
worden gebouwd. In 1979 volgt nog een order voor 35 eenzitters en
tien tweezitters, nog eens 31 exemplaren in 1982 en nog eens vijftien
eenzitters in 1988. In 2000 werden nogmaals zeventien tweezitters en
twintig eenzitters besteld. Deze ‘bijbestellingen’ worden in licentie ge-
bouwd bij Hindustan Aircraft Ltd in bangalore. Ze worden aangedreven
door Adour 811-motoren die beter functioneren in het hoge en hete kli-
maat van India die de Jaguar onder meer inzet tijdens de Kargil-oorlog in
1999.
Oorspronkelijk is het de bedoeling de Indiase Jaguars te vervangen door
de inheemse HAL tejas, maar dat programma loopt vele jaren vertraging
op. Daarom besluit de regering in 2007 de Jaguars langer in dienst te
houden en ze een upgrade te geven tot de zogenaamde DArIN-III-stan-
daard. Zo krijgen de vliegtuigen een OsAmC (Open system Architecture
mission Computer) met DArIN III (Display, Attack, range and Inertial
Navigation) en een elta systems multimode radar. Daarnaast wordt er
aan gedacht de motoren van de vliegtuigen te vervangen door nieuwe
Honeywell F125 IN’s. In augustus 2017 vliegt een dusdanig door HAL
gemoderniseerd vliegtuig voor het eerst. Wegens budgetbeperkingen
wordt echter besloten de Honeywell-motoren niet te kopen. Wel zullen
alle vliegtuigen in de Indiase vloot de complete upgrade van de avionica
krijgen. Om de Jaguars nog langer in de lucht te kunnen houden, koopt
India tweedehands Jaguars als onderdelendonor in Oman, engeland en
Frankrijk. Frankrijk stelde in 2005 de Jaguars buiten dienst, gevolgd door
engeland in 2007.
Jaguar gr 1 in het kOrt
Aantal plaatsen 1
Motor 2 x Turbomeca Adour Mk 104
Spanwijdte 8,69 m
Lengte 16,83 m
Hoogte 4,89 m
Leeggewicht 7.000 kg
MToW 15.700 kg
Max. snelheid Mach 1.6 op
11.000 meter.
Plafond 14.020 m
Vliegbereik 1.902 km
Startaanloop 580 m
Startaanloop over obstakel van 15 m
940 m
Landingsrol 470 m
Landingsrol over obstakel van 15 m
785 m
Jaguar van de luchtmacht van ecuador. In dienst van de royal Oman Air Force. (Foto: mOD) sepecat Jaguar Indische luchtmacht.
tijdens een afscheidsvlucht boven rAF Coningsby. (Foto: sAC scott Lewis mOD)
54-55-56-57_jaguar.indd 57 18-08-20 11:11