Pagina 56 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020
56 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
HiSToriE Door: Jozef mols
nagenoeg geen gebruik gemaakt van kunststoffen. Het is makkelijk te
onderhouden en er is geen trapje nodig om de meeste onderhouds-
punten te bereiken. er zijn vijf brandstoftanks voorzien (drie in de romp
en twee in de vleugels) met een totale inhoud van 4.180 l. De vleugels
hebben een pijlstand van 40°. De eerste exemplaren worden aangedre-
ven door twee Adour 101-motoren met elk 32.5 kN stuwkracht met na-
verbranding, maar latere modellen krijgen de Adour 102-motor met het-
zelfde vermogen maar met een nieuwere naverbrander. Het toestel is
uitgerust met een stevig landingsgestel voor landingen op ruw terrein.
Achter aan de romp is een remparachute aangebracht. De piloot be-
schikt over een martin baker mark 4 schietstoel. De avionica omvat on-
der meer een Decca Doppler navigatie-radar, een HUD, IFF-systeem
(Identification Friend or Foe), een rWr (radar Warning receiver), een
OmerA 40 panoramische camera en een tAV38 laser rangefinder. Het
vliegtuig is bewapend met twee 30 mm DeFA 553 kanonnen. Onder el-
ke vleugel zijn twee ophangpunten voor boordwapens voorzien. Aan de
rechterzijde van de romp is een probe aangebracht voor het bijtanken in
de lucht. De Franse e-variant beschikt niet over zo’n probe.
Vanaf 1973 ontvangt de Franse luchtmacht in totaal 160 Jaguar A-vlieg-
tuigen, samen met veertig tweezitters. In december 1977 worden de
vliegtuigen voor het eerst ingezet tijdens de gevechten tegen polisario-
infiltranten in mauritanië. In 1978 worden ze gebruikt tegen door Libië
gesteunde rebellen in tsjaad. Ook tijdens de eerste Golfoorlog worden
de Franse Jaguars ingezet. Ze zijn dan bewapend met de As-30L laser-
geleide raketten die bijzonder nauwkeurig blijken te zijn. De vliegtuigen
nemen ook nog deel aan de balkanoorlog. tegen die tijd is hun nucleai-
re rol echter uitgespeeld. In die functie worden ze vervangen door de
mirage 2000N.
Jaguar gr 1/t 2
Uiteraard lijken de britse vliegtuigen sterk op de Franse, maar ze hebben
andere avionica. Het Franse DeFA-kanon is vervangen door britse Aden
mark 4 300 mm-kanonnen (beide modellen gebruiken overigens de-
zelfde munitie en zijn afgeleid van de Duitse mauser uit de tweede We-
reldoorlog).
De Gr-versie heeft meer geavanceerde avionica dan de Franse A-vari-
ant. Zo beschikt het vliegtuig over een NAVWAss (nav-attack system),
een HUD, een look-down moving map display, een marconi Ar181223
rWr en een Ferranti Ar123231 Laser rangefinder and marked target
seeker. Daardoor oogt de neus van de britse vliegtuigen net iets anders
dan die van de Franse. Het vliegtuig is bewapend met Hunting bL755-
clusterbommen, AIm-9 sidewinder AAm’s en uiteraard een We177 tacti-
sche nucleaire bommenruimte. Verder beschikt de piloot over een AN/
ALQ-101 jammer pod die onder de vleugel is opgehangen en een phi-
mat chaff pod onder de andere vleugel.
upgradeS
In totaal kopen de britten 203 Jaguars die de F-4 phantom vervangen.
In de tweede helft van de tachtiger jaren worden de Jaguars in de nucle-
aire rol gedeeltelijk vervangen door de panavia tornado. Vanaf dan krij-
gen de Jaguars ook een avionica-upgrade. Zo krijgen ze een nieuw navi-
gatiesysteem van Ferranti. De Adour-102-motoren worden vervangen
door de Adour 104 van 35,8 kN.
In de negentiger jaren volgen nog upgrades met inbegrip van de nieuwe
sky Gardian 200 ter vervanging van de marconi rWr. tijdens de Golf-
oorlog voeren britse Jaguars zo’n 600 vluchten uit, waarbij ze onder
meer gebruikmaken van Amerikaanse CbU-87 clusterbommen en onge-
leide raketten. Daar waar de britten gepland hadden de Jaguars na de
negentiger jaren uit te faseren, wordt dit idee opzij geschoven wanneer
hun nuttige rol in de Golfoorlog alsmaar duidelijker wordt. In 1994 geeft
de britse regering de dringende opdracht een aantal Jaguars te voorzien
van een GeC-marconi tIALD (thermal Imaging and Laser Designator)
nadat is gebleken dat het gebruik van deze apparatuur tijdens de oorlog
in bosnië absoluut noodzakelijk is. In de lente van 1995 kunnen deze
aangepaste Jaguars (met typeaanduiding Gr.1b) ingezet worden boven
bosnië. In 1996 worden ze verder voorzien van een HOtAs en een
rockwell Collins Gps. In de zomer van 2004 besluit de britse regering
de Jaguar uit dienst te nemen tegen het einde van 2007.
Jaguar internatiOnal
Nog voor de start van de productie van Franse en britse Jaguars besluit
de sepeCAt-group ook een exportversie aan te bieden. maar ook hier
duiken problemen op. In 1971 wordt breguet overgenomen door Das-
britse Jaguar wordt bijgetankt. (Foto: Us Defence)sepecat Jaguar t2. (Foto: rAF) In Franse dienst. (Foto: ministere de la Defence)
Franse Jaguar in woestijncamouflage. (Foto: ministere de la Defence)
54-55-56-57_jaguar.indd 56 18-08-20 11:11