Pagina 55 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 55
den twee prototypes gebouwd waarvan het eerste op 25 juli 1957 voor
het eerst vloog Uiteindelijk ging de taon echter niet in serieproductie
want de NAVO koos voor de Fiat G-91.
Aangaande de krachtbron voor de Jaguar wordt besloten tot samenwer-
king tussen rolls-royce en turbomeca. Als basis zou de rolls-royce rb
172-motor dienen (die de Fransen overigens hadden gekozen voor hun
br 121-project), aangevuld met technologie van de Franse t-260 turbo-
let van turbomeca. Op die manier ontstaat de rt-172 Adour met naver-
branding.
Daar waar de br 121 een relatief klein vliegtuig is met beperkte actiera-
dius, willen de britten een meer potent vliegtuig. bAC hertekent daarom
het ontwerp waardoor het uiteindelijk groter wordt en meer wapentuig
kan vervoeren. Dat is eerst niet naar de zin van de Fransen. In juni 1967
wordt het AFVG-project stopgezet. De gelden voor dit bilaterale project
worden door Frankrijk doorgesluisd naar Dassault voor de ontwikkeling
van de zuiver Franse mirage G. en inmiddels heeft engeland de Hawker
siddeley Hawk gekozen als trainingsvliegtuig, terwijl de Fransen de Alpha
Jet aankopen. De door de britten hertekende Jaguar zal dus een zuiver
gevechtsvliegtuig worden.
OrderS
Op 9 januari 1968 tekenen Frankrijk en engeland opnieuw een intentie-
verklaring. bepaald wordt dat elk land 200 Jaguars zal kopen. engeland
wil 110 Jaguar b-tweezitters en 90 Jaguar s (strike) eenzitters. Frankrijk
wil 75 Jaguar e’s en 75 Jaguar A’s voor de luchtmacht, maar ook nog
eens tien Jaguar e’s voor de Aeronavale, plus veertig exemplaren die in
staat moeten zijn op een vliegdekschip te landen (marinevariant – m).
In januari 1970 bedenkt de britse regering zich echter en wordt de order
gewijzigd. Nu wil men 165 Jaguar s-eenzitters en 35 Jaguar b tweezit-
ters kopen. Op dat moment hebben de prototypes van de betrokken
modellen al hun eerste vlucht gemaakt.
prOtOtypeS
De eerste Franse Jaguar e-tweezitter vliegt op 8 september 1968 voor
het eerst. Dat is tevens de eerste vlucht voor de Adour-motor. Op 23
maart 1969 voltooit de eerste Franse eenzitter haar eerste vlucht. Daar-
na volgt de britse Jaguar s op 12 oktober 1969, gevolgd door de britse
tweezitter op 30 augustus 1971. er worden van elke variant twee proto-
types gebouwd waarvan vijf in Frankrijk en drie in engeland. eén enkel
prototype is voorzien van een langer neuslandingsgestel en een haak
voor gebruik op een vliegdekschip. Dat model vliegt voor het eerst op
14 november 1969. Het project voor de marine-Jaguar wordt echter
stopgezet ten voordele van de Franse super etendard.
De productie van de Jaguars wordt verdeeld tussen engeland en Frank-
rijk. bAC bouwt de vleugels, de motorinlaten, het achterdeel van de
romp en de staart. breguet zorgt voor de neus, het voorste deel van de
romp en het landingsgestel. Assemblage gebeurt in beide landen, na-
melijk bij bAC in Warton en bij breguet in Colombiers.
Jaguar a/S
De Franse Jaguar A eenzitter is van een vrij conventioneel ontwerp. Het
vliegtuig is hoofdzakelijk opgebouwd uit aluminium en titanium. er wordt
bijschrift
??
? ?
??
??
In de landing op Coningsby. (Foto: sAC scott Lewis mOD)
Onderschepping boven de perzische Golf. (Foto: mOD)
Cockpit van een britse Jaguar Gr.3A.
Jaguar tweezitter. (Foto: mOD)
54-55-56-57_jaguar.indd 55 18-08-20 11:11