Pagina 50 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

50 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
Als ptDI (toen nog IptN) in 2003 haar N250-programma noodgedwon-
gen stop moet zetten, wordt gezocht naar een mogelijkheid toch een In-
donesisch verkeersvliegtuig te bouwen waarvan de ontwikkelingskosten
lager moeten zijn dan die van de N250. Ook wordt rond die tijd het Ca-
sa 212 Aviocar licentie-contract afgerond zodat men dringend op zoek
moet naar nieuwe activiteiten voor IptN. met malaysian Aerospace
wordt gepoogd een gezamenlijk programma op te starten, maar tever-
geefs. Uiteindelijk gaat IptN in zee met een investeringsfonds uit Qatar.
Orders
Dankzij dit fonds kan het eerste metaal voor het prototype van de nieuwe
N219 in september 2014 gesneden worden, gevolgd door een perspre-
sentatie in november 2015. Op dat moment hebben Avistar mandiri
(20+10 opties), trigana Air service (10+15 opties) en Nasantara buana
Air (20+10 opties) al getekend, omdat het toestel goedkoper is dan de
Viking Air DHC-6 twin Otter. Op 16 augustus 2017 maakt de N219 haar
eerste vlucht. In oktober 2018 plaatst Avistar een aanvullende order (20)
terwijl ook pelita Air fors bestelt (20+80 opties). Airborn, de regering van
thailand en privéklanten uit mexico en China bestellen de N219 ook.
Geen klOOn
De N219 is geen ‘kloon’ van de Casa Aviocar, maar uiteraard worden
een aantal ervaringen verwerkt in het nieuwe ontwerp. De N219 heeft
een brede cabine en kan gebruikt worden voor zowel passagiers- als
vrachtvervoer. Uiteraard is dit robuuste vliegtuig erg nuttig in een land als
Indonesië waar veel vliegvelden slechts over onverharde startbanen be-
schikken. bovendien laat het N219-project toe de lokale luchtvaartindus-
trie verder uit te bouwen. ruim zestig procent van alle onderdelen wordt
in Indonesië vervaardigd.
In 2018 maakt ptDI bekend ook met een amfibievariant te komen. Dit
is belangrijk omdat de Indonesische archipel ruim 17.000 eilanden telt
waarvan slechts een klein aantal over echte luchthavens beschikt. Vooral
in West-papoea en op de eilanden rondom sulawesi bestaat grote be-
langstelling voor deze variant. Ook organisatoren van duikvakanties zijn
geïnteresseerd. een watervliegtuig kan toeristen tot vlak bij de stranden
van Wakatobi brengen. een en ander heeft wel tot gevolg dat Indonesië
dringend werk moet gaan maken van de opleiding van piloten voor wa-
tervliegtuigen. Daarvoor bestaat momenteel geen geschikte opleiding.
Voorlopig heeft de Indonesian Aviation Academy wel één Cessna 172sp
G 1000 aangeschaft voor de pilotenopleiding in banyuwangi (Oost-Ja-
va). De ptDI N219 Amphibious moet nog in 2020 vliegen.
PT Dirgantara Indonesia ontving tot op heden meer dan 200 orders voor de nieuwe N219 turboprop. Daar-
naast wil de fabrikant nog voor het einde van 2020 een eerste vlucht maken met een amfibie-variant.
bijschrift
PTdI n219 AmPhIbIOus
STaTuSrePorT Door: Jozef mols
??
? ?
PTdI n219 In heT kOrT
(lAndversIe)
Bemanning 2
aantal passagiers 19
Motoren P&WC PT6a-42, elk 630 kW
Lengte 16,49 m
(16,74 m in amfibie-versie)
Spanwijdte 19,5 m
Hoogte 6,18 m
Leeggewicht 4.309 kg
MToW 7.030 kg
Tankinhoud 1.600 kg
Maximale snelheid 390 km/h
Kruissnelheid 310 km/h
overtreksnelheid 109 km/h
Klimvermogen 9,85 m
Plafond 3.000 m
Vliegbereik 890 km
??
??
N219 (landversie).
50_n219.indd 50 18-08-20 10:52