Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 5
De verleiding is groot opnieuw uit te weiden
over de effecten van COVID-19. maar waar te
beginnen? bij de 4.500 tot 5.000 arbeidsplaat-
sen die bij KLm verloren gaan? Of de zeldzaam
zure druiven voor boeing waar zowel gewacht
wordt op ‘re-certificatie’ van de 737 mAX (waar-
na begonnen kan worden met het ‘opschonen’
van meer dan overvolle parkeerplaatsen) als het
moeten leven met 860 doorgehaalde mAX-or-
ders?
Nee, dan liever de positieve insteek. Zoals de
ontwikkelingen op twente Airport waar reikhal-
zend wordt uitgekeken naar nog meer vliegtui-
gen. Ondanks de zes boeing 747-400’s en twee
Airbus A220’s die er al staan, is er ruimte voor
nog veel meer. er is zelfs een plan dat voorziet in
de aanleg van extra parkeerplaatsen en onder-
houdsfaciliteiten. Dus als Lufthansa besluit de
resterende 747’s, A340’s en A380’s versneld af
te stoten, ligt daar een kans ‘dicht bij huis’. bijko-
mend voordeel: mocht er daadwerkelijk ontman-
teld moeten worden, dan kan worden aange-
klopt bij Aircraft end-of-Life solutions (AeLs) op
dezelfde luchthaven.
Nog meer goed nieuws. Nu de pipistrel Velis
electro gecertificeerd is, kan begonnen worden
met afleveringen. twee toestellen komen in ie-
der geval naar Nederland. eentje is bestemd
voor Vliegschool Hilversum voor inzet bij de
vliegopleiding, het tweede gaat als onderzoeks-
toestel naar het Nederlands Lucht- en ruimte-
vaartcentrum. Waarmee dus serieuze stappen
kunnen worden gezet richting een meer ‘duurza-
me luchtvaart’.
Nog een opsteker, ditmaal van eigen bodem. bij
Frisianair is de bouw van de sling tsi afgerond.
Zodat de eerste vlucht van de rotax 915 is aan-
gedreven vierzitter binnenkort tegemoet kan
worden gezien op het moment dat het voorlopig
bewijs van luchtwaardigheid binnen is.
Valt er meer positiefs te melden? Gelukkig wel.
Want als de economische voorspellingen uitko-
men dat over twee tot drie jaar de luchtvaart zich
weer ‘op het oude niveau’ bevindt, zijn er weer
de nodige piloten met pensioen gegaan. en la-
ten nu al die lege cockpitplekken weer opgevuld
moeten worden met nieuwe aanwas…
goed nieuws…
… valt
gelukkig
ook nog
te
melden
Ontwikkelingen
34 traveler Hybrid Zwitsers reisvliegtuig
40 HerA Hybride toestel op britse tekentafel
Opleiding
22 scenario based training training moet meer gepersonaliseerd
Pilot report
30 beech skipper Geen concurrent voor Cessna
TyPEbEsCHRIjvIng
45 timber tiger Aircraft ryan st-L replica trainer uit de dertiger jaren
status reporT
26 rDD enterprises LX-7 High performance laagdekker
29 sunward sA-160L Chinese vijfzitter
48 beechcraft King Air 360 Nieuw vlaggenschip
50 ptDI N219 Amphibious Amfibievariant van nieuwe turboprop
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
35 sinds de EAsA-certificatie van
de Pipistrel Electro velis op 10 juni
2020 is het ‘alle hens’ aan dek bij de
sloveense vliegtuigbouwer. Het type-
certificaat leverde namelijk niet al-
leen nieuwe klanten op, maar leidde
ook tot hooggespannen verwachtin-
gen bij ‘vroege vogels’ die er al eerder
een bestelden. Daarom wil de fabri-
kant nog dit jaar 39 fluisterstille (<60
dba) toestellen afleveren.
54 Dikwijls hebben nieuwe militaire vliegtuigen een com-
plexe oorsprong en in het geval van de sEPECAT jaguar was
die zelfs erg complex. Want in 1957 beweert de toenmalige
britse minister voor Landsverdediging, Duncan sandys, dat de
tijd van bemande gevechtsvliegtuigen voorbij is en dat in de
toekomst oorlog gevoerd zal worden middels raketten…
66 Media willen de oorzaak van een vliegramp nog
wel eens versimpeld samenvatten als ‘pilotenfout’. Toch is
er vaak veel meer aan de hand, omdat meerdere factoren
een rol spelen bij een ongeval. Maar bij het ongeval met een
Prime Air boeing 767 in Amerika in 2019 was de rol van de
piloot een wel heel erg dominante. Piloot en vliegtuig duikt
in het ongevalsrapport.
Door: ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 5 18-08-20 14:21