PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 49
bijschrift
Ontwikkelingen
??
? ?
??
??
??
?? n
Airbus MedevAc
Airbus heeft
een team sa-
mengesteld
waarbinnen
medewerkers
van Airbus
Commercial
Aircraft, Airbus
Defence and
space en Air-
bus Helicop-
ters een toe-
passing hebben ontwikkeld om passagiersvliegtuigen snel om te kunnen
bouwen voor medische evacuatievluchten. De ontwikkeling ervan werd
ondersteund door het Franse ministerie van Gezondheid dat het team
voorzag van alle medische specificaties die vereist zijn voor het vervoer
van COVID-19-patiënten die milde klachten vertonen dan wel intensieve
zorg nodig hebben. Het team slaagde erin binnen zes weken een cabi-
neconcept te ontwikkelingen op basis van de A330/A340 dat aan deze
eisen voldoet, zodat nu ook patiënten over lange afstanden vervoerd
kunnen worden. Het concept komt nu wereldwijd beschikbaar voor
luchtvaartmaatschappijen die op korte termijn medische evacuatievluch-
ten willen of moeten uitvoeren. n
syberJet
Ook syberjet ziet medevac-mogelijkheden voor de sJ30i en sJ30x. De
ombouw van zakenjet naar vliegende ambulance met Lifeport-interieur
vergt volgens de fabrikant dankzij een ‘quick-fit’ optie niet meer dan drie
uur. In ambulance-uitvoering kan een sJ30 op FL410 (12.397 m) bij
een kruissnelheid van 486 kts (900 km/h) tot 2.500 nm (4.630 km)
non-stop overbruggen. De cabinedruk is opvallend laag omdat deze zich
op zeeniveau bevindt. n
eMbrAer PhenoM 300Med
embraer heeft een ambulancevariant ontwikkeld uit de phenom 300 za-
kenjet die als phenom 300meD in de markt wordt gezet. Het toestel
werd ontwikkeld in samenwerking met umlaut en Aerolite. Gezamenlijk
wordt nu toegewerkt naar een aanvullend typecertificaat (supplemental
type Certificate – stC) waarbij gebruik wordt gemaakt van de door Aero-
lite ontwikkelde technische en medische apparatuur.
embraer ontwikkelde in het verlengde daarvan in samenwerking met
umlaut verschillende medevac-cabineconfiguraties met een of twee
brancards. Aan boord zal daarbij de nodige apparatuur worden geïnstal-
leerd waaronder beademingsmogelijkheden.
Aerolite leverde inmiddels meer dan vijfhonderd medevac-interieurs af
terwijl embraer meer dan 550 phenom 300’s aan de man bracht. Vol-
gens embraer kan de meest recente variant, de phenom 300r met vijf
inzittenden, bij een kruissnelheid van 464 kts (860 km/h) 2.010 nm
(3.724 km) overbruggen met NbAA IFr reserves. Debet daaraan zijn
met Fadec uitgeruste pratt & Whitney pW535e1 turbofans die elk 15,5
kN leveren, 0,5 kN meer dan de huidige pW535e-aandrijving in de phe-
nom 300e, die een vliegbereik van 1.971 nm (3.650 km) mogelijk ma-
ken bij mach 0.78. n
49_phenom300med.indd 49 18-08-20 10:52