48 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
Volgens de fabrikant veranderde er aan de buitenkant zo goed als niets,
maar binnenin des te meer. Dat moet onder meer blijken uit de zoge-
noemde Innovative solutions & support (Is&s) thrustsense Autothrottle.
Dit Is&s moet gedurende alle vluchtfasen liggend tussen startaanloop
en landingsrol niet alleen de taak van piloten verlichten, maar ook voor-
komen dat te snel of te langzaam wordt gevlogen. Ook belet het sys-
teem te hoge motortemperaturen.
Nieuw is ook de digitale controle van de cabinedruk die in de Collins Ae-
rospace pro Line Fusion cockpit is geïntegreerd en tijdens de start en
landing deze druk automatisch aanpast.
prettige bijkomstigheid: Is&s is dankzij een aanvullend typecertificaat
ook als retrofit beschikbaar voor al vliegende exemplaren uit de King Air
200- en 300-series.
Prettig toeven
De King Air 360 kan tot negen passagiers vervoeren in een meer com-
fortabele cabine dan zijn voorgangers. Volgens textron Aviation komt de
druk in de cabine op FL270 (8.230 m) overeen met een buitendruk op
1.817 m, zo’n tien procent lager dan in de huidige King Air 350. De ca-
bine ontkwam evenmin aan een make-over, wat onder meer moet blij-
ken uit nieuw ontworpen zijwanden en handgemaakte cabinekastjes.
Daarnaast worden af fabriek standaard klaptafeltjes ingebouwd, evenals
Usb-oplaadpunten en een toilet achter in de cabine.
textron rekent voor de 360 Us$ 7,9 miljoen; de 360er wordt meege-
ven na het overmaken van Us$ 8,795 miljoen naar de bankrekening van
de fabrikant.
Na in bijna 56 jaar liefst 7.600 Beechraft King Air turbopropvarianten te hebben afgeleverd met ruim 62
miljoen opgetekende vlieguren, vindt moederbedrijf Textron Aviation het de hoogste tijd voor een nieuw
vlaggenschip. De opvolgers van de King Air 350 worden daarom gepresenteerd als King Air 360 en King
Air 350 Extended Range (ER), die beide in de herfst van 2020 op de markt zullen komen.
bijschrift
Beechcraft King air 360 (er)
STATuS REpoRT Door: ruud Vos – Foto’s: textron Aviation
??
? ?
King air 360 (360er)
in het Kort
Bemanning 1 of 2
passagiers 11 (360ER: 15)
Motoren p&WC pT6A-60A, 1.050 pk elk
propellers Harzell CS, vier bladen
Lengte 14,22 m
Spanwijdte 17,65 m
Hoogte 4,37 m
Cabine (lxbxh) 5,94 m x 1,37 m x 1,45 m
Tankinhoud 2.040 l (360ER: 2.934 l)
Leeggewicht 4.516 kg (360ER: 4.289 kg)
MToW 6.804 kg (360ER: 7.484 kg)
Nuttige lading 2.334 kg (360ER: 3.241 kg)
Kruissnelheid 312 ktas (578 km/h)
(360ER: 303 ktas (561 km/h))
Startaanloop 1.006 m (360ER: 1.237 m)
Klimsnelheid 2.700 ft/min (823 m/min)
(360ER: 2.400 ft/min (732 m/min))
Vliegbereik 1.806 nm (3.345 km)
(360ER: 2.692 nm (4986 km))
plafond FL350 (10.668 m)
??
??
48_kingair360.indd 48 18-08-20 10:17