Pagina 46 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

46 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
Avro wil het vliegtuig in eerste instantie uitrusten met een turbomotor.
De Armstrong siddeley mamba van 1.010 pk (750 kW) wordt geselec-
teerd om de volledig metalen Athena t-1 aan te drijven. er worden twee
prototypes gebouwd. Het eerste exemplaar vliegt voor het eerst op 12
juni 1948 vanaf de Woodford Aerodrome. Het wordt echter snel duide-
lijk dat de ontwikkeling van de turbomotoren vertraging oploopt. Daarom
wordt besloten een nieuw prototype t-1A te bouwen dat ditmaal wordt
aangedreven door een rolls-royce Dart 1-motor van 1.400 pk.
Andere eisen
maar de rAF heeft in 1947 haar wensenpakket gewijzigd. Onder specifi-
cation t14/47 wordt nu geëist dat het nieuwe vliegtuig moet worden
aangedreven door een 1.280 pk sterke rolls-royce merlin-35 V-12 zui-
germotor. Van dit motortype heeft de luchtmacht nog een groot aantal
op voorraad. Om het gebruik van de zware merlin-motor mogelijk te
maken, moet het basisontwerp van de Athena drastisch worden aange-
past. Zo wordt de vleugel ruim 68 cm naar voren geplaatst in vergelijking
met de mamba-aangedreven t1. De Avro Athena t-2 vliegt vervolgens
op 1 augustus 1948 voor het eerst, en wordt daarna geëvalueerd naast
de boulton paul balliol.
inzet
De britse luchtmacht bestelt uiteindelijk vijftien Athena t-2’s (naast de
vier eerder bestelde prototypes). Naar aanleiding van de resultaten tij-
dens de proefvluchten worden de vijftien productie-exemplaren voorzien
van grotere staartvlakken. Ze worden vanaf 1950 ingezet door het rAF
Flying College op de rAF manby om leerlingen te trainen in het gebruik
van wapensystemen. De vliegtuigen zijn voorzien van een 0.303 brow-
ning machinegeweer. Onder de vleugel kunnen desgewenst bommen
worden meegevoerd. Ook kunnen onder elke vleugel twee niet-geleide
raketten worden opgehangen. eén vliegtuig wordt uitgeleend aan Avro
en civiel geregistreerd als G-ALWA. Dit toestel wordt door de fabrikant
gebruikt voor een promotietour in India maar er volgen geen bestellin-
gen. Ook de rAF plaatst geen verdere bestellingen en geeft uiteindelijk
de voorkeur aan de boulton paul balliol waarvan er 229 worden besteld.
Geen enkele 701 Athena is bewaard gebleven. eén vliegtuig van de Air-
craft Instrument experimental Unit crasht in suffolk op 27 juni 1951.
een tweede exemplaar gaat verloren bij de afleveringsvlucht. Alle andere
vliegtuigen van dit type worden verschroot.
Tegen het einde van de veertiger jaren gaat de Britse Royal Air Force (RAF) op zoek naar een geavanceer-
de trainer die de verouderde Percival Prentice moet gaan vervangen. Hiervoor wordt een specificatie
T17/45 uitgeschreven. Zowel Avro als Boulton Paul neemt respectievelijk met de 701 Athena en de
Balliol deel aan de competitie om het vliegtuig te mogen leveren.
bijschrift
Avro 701 AthenA
HisToRie Door: Jozef mols – Foto’s: bAe systems
??
? ?
Avro 701 AthenA t2
in het kort
Aantal plaatsen 2
Motor R-R Merlin 35, 1.280 pk
Lengte 11,37 m
spanwijdte 12,2 m
Hoogte 3,94 m
Leeggewicht 2.973 kg
MToW 4.265 kg
Maximale snelheid 472 km/h
Kruissnelheid 359 km/h
Vliegbereik 886 km
Plafond 8.840 m
Klimvermogen 10,4 m/sec
??
??
Het prototype met merlin-motor.
46_avroathena.indd 46 18-08-20 10:16