PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 45
pfannenstiel wil een goedkopere oplossing en besluit een 95% replica
te ontwerpen. Door het vliegtuig iets kleiner te maken dan het origineel,
is het mogelijk relatief goedkope krachtbronnen aan te wenden. met het
ontwerp wordt gestart in 2015 en in 2018 is het vliegtuig voldoende af-
gewerkt om het (static) voor te stellen tijdens de eAA Airventure in Osh-
kosh. samen met zijn echtgenote richt hij vervolgens timber tiger Air-
craft op om zijn vliegtuig op de markt te brengen. Inmiddels is er weer
veel werk verricht en kan timber tiger Aircraft het vliegtuig aanbieden in
kitvorm voor zelfbouwers, maar ook in afgewerkte vorm.
Meer coMfort
Het vliegtuig is volledig uit metaal opgebouwd met honingraat-ribben
voor de vleugels. De ‘ruggengraat’ van het vliegtuig wordt gevormd door
een stalen ring in de romp. De liggers in de vleugels, die bij het originele
vliegtuig uit hout bestonden, zijn in de replica vervangen door alumini-
um I-balken. Vergeleken met het basismodel werden her en der ook an-
dere kleine wijzigingen aangebracht, vooral bedoeld om de piloot meer
comfort te bieden. Zo beschikt de replica over onder meer een vereen-
voudigde trim, hydraulische remmen, moderne lichtgewicht wielen en
een gemoderniseerd controlesysteem. Alhoewel de replica kleiner is dan
het origineel biedt de cockpit
meer ruimte en dit zowel in de
breedte op schouderhoogte als
qua beenruimte.
Voor een bouwkit (een afgewerkt
vliegtuig bestellen is ook moge-
lijk) heeft de klant de keuze tus-
sen meerdere motoren. timber
tiger raadt de D-motor LF-
39-zescilinder van 125 pk aan of
de rotax 912UL/ULs. maar ook
de mikron IIIC is geschikt. De re-
plica heeft een gunstiger vermo-
gen/gewicht-ratio dan het origi-
neel, voornamelijk omdat ze
ongeveer 140 kg lichter is.
De Ryan ST is een ongelooflijk mooi trainingsvliegtuig uit de dertiger jaren dat bovendien ook nog bij-
zonder populair is. Zo kocht niet alleen de Amerikaanse luchtmacht liefst 1.224 exemplaren, ook in on-
der meer Australië, Bolivia, China en Mexico werd de Ryan-trainer ingezet. Uiteraard zijn er heden veel
piloten die maar al te graag zo’n nostalgisch model zouden willen bezitten, maar er zijn niet zoveel vlieg-
waardige Ryan’s overgebleven. En die zijn nu toch wel erg prijzig. Je betaalt er al makkelijk rond de
250.000 dollar voor. Ook Nick Pfannenstiel vindt de Ryan een prachtig toestel, maar is niet bereid er zo’n
bedrag voor neer te tellen.
bijschrift
tiMber tiger AircrAft ryAn St-L
TyPEBESChRiJviNg Door: Jozef mols
??
? ?
tiMber tiger AircrAft
ryAn St-L in het kort
Aantal plaatsen 2 in tandem
Motor D-Motor LF 39, Rotax 912 of
vernet
Leeggewicht 351 kg
MTOW 582 kg
Kruissnelheid 203 km/h
Overtreksnelheid 83 km/h
geschatte bouwtijd kit 1.000 uur
geschatte prijs afgewerkt vliegtuig
US$ 55.000-85.000
Kitprijs semi-afgewerkte romp
en landingsgestel US$ 20.000
Kitprijs semi-afgewerkte vleugels
en staart US$ 12.800
Aanvullende informatie
timbertigeraircraft.com
??
??
45_ryanreplica.indd 45 18-08-20 10:16