Pagina 42 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

42 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
Wie kent niet de uitspraak ‘goed gereedschap is het halve werk’? Dege-
ne die graag wat met zijn handen maakt, weet dat het een waarheid is
als een koe. en toch wordt er nog heel wat af gehannest in werkplaat-
sen. Vaak doordat een klus opeens ontstaat en dan het goede gereed-
schap niet voorhanden is. soms ook weleens uit zuinigheid omdat we
denken dat we een stuk gereedschap maar één keer nodig hebben in
ons leven en het daarom niet aanschaffen. Dat valt dan in de categorie
verkeerde beslissingen.
Varianten
Wie een vliegtuig wil bouwen ontkomt niet aan gereedschap, het is een-
voudigweg een must. Voordat een vliegtuigbouwer allerlei gereedschap
gaat aanschaffen is het eerst verstandig een keuze te maken voor het ty-
pe vliegtuig dat hij wil bouwen. De ene is nou eenmaal handiger met
hout dan met staal of aluminium. Niet iedereen is hetzelfde. Voor een
staalbuisvliegtuig bekleed met doek is een totaal andere werkplaatsuit-
rusting nodig dan voor een houten of een aluminium vliegtuig. Deze
drie zijn de meest gebruikte vliegtuigvarianten al groeit het composiet
deel erg hard. Weliswaar wordt het dan vaak een kit, want zelf mallen
maken voor complete vliegtuigen is niet gebruikelijk in de amateurbouw-
wereld.
Voor alle duidelijkheid: een vliegtuig bouw je om te bouwen en niet om
te vliegen. Wil je vliegen, koop dan een tweedehands vliegtuig, of huur
er een, maar de echte bouwer bouwt om het bouwen. Als hij na al die
noeste arbeid er ook daadwerkelijk mee kan vliegen, is dat wel een heel
grote kers op de taart. Vaak begint een vliegtuigbouwer daarna van el-
lende weer aan een nieuw toestel omdat zijn werkplaats zo vreselijk
leeg is en ook omdat hij dan tot de conclusie komt wel heel vaak voor
de tv te hangen.
Houtbouw
Als een houten vliegtuig gebouwd wordt, is een goede zaag/schaafbank
een must. Ontbreekt dit, dan resulteert dit in heel veel handwerk en ook
in heel veel zoekwerk naar de juiste materialen met de juiste afmetingen.
Het hoeft niet nieuw te zijn, tweedehands is ook veel voorhanden, maar
in het Verre Oosten zijn zeer veel betaalbare machines te koop. belangrijk
is dat er gewerkt wordt met scherp gereedschap, een goede gereed-
schapsslijper maakt hier het verschil. maar ook eenvoudiger materiaal als
schuurmachines, lijmtangen in allerlei maten en in overvloed, is een must.
Vergeet ook de (kolom)boormachine niet, en hier is een behoorlijke
handgereedschapskist onontbeerlijk. Allemaal zeer betaalbaar.
StaalbuiS
Indien een vliegtuig gebouwd wordt van staalbuis dat met doek bekleed
wordt, is een goed lasapparaat een must. Hierop kan alleen maar ver-
keerd bezuinigd worden. Vandaag de dag is er zeer mooie apparatuur te
koop, zoals de combiapparatuur waarmee mig/mag, tig en elektrisch ge-
last kan worden. Hierin kan zeker het verschil gemaakt worden met
vliegtuigen uit de oude tijd omdat men toen vaak over niet meer be-
schikte dan een autogeen lasapparaat.
Vliegtuigen bouwen is een van de mooiste bezigheden die er bestaan. Je kunt altijd in je werkplaats
heerlijk aan de slag met je vliegtuig. Soms wel tien jaar lang. Maar toch wordt er nog heel wat af gehan-
nest in werkplaatsen…
Goed GereedScHap Is Het HAlVe Werk
ExpEriMEntal Door: Jan van Wendel
42-43-44_gereedschap.indd 42 18-08-20 10:16