PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 41
FlExibElE cabinE
De HerA gaat plaats bieden aan zeventig passagiers. Daarmee zet eAG
zich af tegen de ontwikkeling van hybride of volledig elektrisch aange-
dreven vliegtuigen met maximaal negentien...
FlExibElE cabinE
De HerA gaat plaats bieden aan zeventig passagiers. Daarmee zet eAG
zich af tegen de ontwikkeling van hybride of volledig elektrisch aange-
dreven vliegtuigen met maximaal negentien stoelen. Deze toestellen zijn
in hun ogen een foute strategische keuze. Door te mikken op het ge-
bruik van regionale vliegvelden kunnen twee vliegen in een klap worden
geslagen. Kleinere vliegvelden leveren niet alleen passagierscomfort op,
maar liggen ook vaak in de buurt van logistieke centra. Daarom zal de
cabine flexibel ingericht worden. Op die manier kan het toestel overdag
worden ingezet voor het vervoer van passagiers en ’s nachts als vracht-
vliegtuig.
PaRlEmEntaiRE wERkgRoEP
De plannen van eAG sluiten naadloos aan bij de medio juni 2020 inge-
stelde ‘JetZero Council’. Deze uit britse parlementariërs bestaande werk-
groep wordt verantwoordelijk voor de realisatie van daadwerkelijk emis-
sieloos vliegen in 2050. In het verlengde daarvan is de electric Aviation
All-party parliamentary Group (AppG) opgericht waarin politici en de in
electric Aviation UK verenigde vertegenwoordigers van het britse be-
drijfsleven met elkaar van gedachten kunnen wisselen over toekomstige
kansen.
bijschrift
dEutScHES ZEntRum FüR
luFt- und RaumFaHRt
??
? ?
??
??
Foto’s: DLr
Het Deutsche Zentrum für Luft- und raumfahrt (DLr), siemens,
mtU Aero engines en rUAG Aviation gaan gezamenlijk onderzoe-
ken of een brandstofcelaangedreven verkeersvliegtuig met negen-
tien zitplaatsen levensvatbaar is. Hiervoor zal een door DLr beschik-
baar gestelde Dornier Do-228 turboprop worden aangepast tot
‘Zero emission Aircraft’.
bij de introductie van het project in augustus 2019 werd nog uitge-
gaan van een elektrisch aandrijfsysteem van 500 kW (680 pk) per
motor en een kleine gasturbine voor het opwekken van elektriciteit.
recent werd echter besloten de mogelijkheden van een brandstof-
cel te onderzoeken waarbij zowel een aandrijflijn (power-Line) als
een koelsysteem (Cooling-Line) zal worden ontwikkeld. De demon-
strator moet uiterlijk in 2026 vliegen.
DLr zet de Dornier momenteel nog in voor het observeren van de
aardoppervlakte.