40 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
Om het milieu zo optimaal mogelijk te ontlasten zal deze Hybrid electric
regional Aircraft (HerA) over short take-off-and-landing (stOL) eigen-
schappen gaan beschikken. Om de hiervoor vereiste acceleratie zo soe-
pel en snel mogelijk te laten verlopen, zal gebruik worden gemaakt van
Gear Assisted take-Off run (GAtOr). Daarbij zullen elektromotoren in
de wielen zorgen voor een aanloopsnelheid tot 60 kts (111 km/h). bij
die snelheid worden de elektromotoren ingeschakeld en na een klim-
vlucht van 1-2 minuten worden de generatoren ingeschakeld.
PERS
bijzonder wordt ook het zogenoemde potential energy recovery system
(pers). Dit zal worden ingeschakeld tijdens de daling. beide buitenste
motoren zullen daarbij worden uitgeschakeld en als windturbine gaan
fungeren om stroom op te wekken voor de accu’s. Op deze manier kan
de turnaround op vliegvelden worden teruggebracht tot twintig minuten.
bovendien kunnen op die manier velden worden aangedaan die niet
beschikken over de mogelijkheden accu’s op te laden. Om de toepas-
baarheid van dit concept te onderzoeken zal een viermotorige De Havil-
land Canada Dash 7 worden aangeschaft. De initiatiefnemers hopen dat
wanneer dit technische concept voldoet, er tevens een aandrijflijn kan
worden ontwikkeld voor het aanpassen van turbopropvliegtuigen als de
Atr72 of Q400/Dash 8.
FlExibEl ontwERP
Het uit koolstofvezels te bouwen vliegtuig zal worden aangedreven door
vier motoren waarmee in eerste instantie ongeveer 800 nm (1.500 km)
kan worden overbrugd bij een kruissnelheid van 275 kts (509 km/h).
twee motoren aan de binnenzijde zullen worden aangedreven door
elektromotoren met een vermogen van 1,5 mW terwijl beide buitenste
motoren elk goed zijn voor 0,5 mW. De benodigde stroom hiervoor zal
via twee turbogenerators met een vermogen van elk 2 mW worden op-
gewekt. tijdens de start en landing wordt elektriciteit geleverd door li-ion
accu’s met een totaalgewicht van ruwweg 3,8 ton en een vermogensge-
wichtsverhouding van 250 Wh/kg. Volgens de initiatiefnemers wordt het
ontwerp toekomstbestendig. mochten in de aanloop naar de marktintro-
ductie stappen voorwaarts gemaakt worden op het gebied van alterna-
tieve brandstoffen of aandrijfsystemen, dan kan daarop worden geantici-
peerd.
De Britse Electric Aviation Group (EAG) heeft tijdens FIA Connect, de virtuele variant van de wegens
COVID-19 afgeblazen Farnborough Airshow 2020, een hybride-elektrisch aangedreven verkeersvliegtuig
geïntroduceerd, de HERA. Hoewel het toestel nog op de tekentafel ligt, gaat EAG er optimistisch vanuit
dat het al over acht jaar op de markt kan komen.
HybRid ElEctRic REgional aiRcRaFt
OntwIkkElInGEn Door: ruud Vos – Illustraties: electric Aviation Group
40-41_hera.indd 40 18-08-20 10:15