PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 39
bijschrift
Ontwikkelingen
??
? ?
??
??
Bye AerospAce
Het Amerikaanse Aviation safety resources,
Inc. (Asr) mag de ballistische reddingspara-
chute voor de eFlyer 2 gaan ontwikkelen. De
mededeling volgde kort nadat de skyborne
Airline Academy bekendmaakte als eerste brit-
se vliegopleider over te gaan op lesvluchten
met elektromotoraangedreven vliegtuigen. Om
dat te kunnen realiseren zijn bij bye Aerospace
tien vliegtuigen besteld. Wanneer deze gele-
verd zijn, wordt vanaf Gloucestershire Airport
vanaf de herfst van 2022 gevlogen met zes
eFlyer 2 tweezitters en vanaf 2023 met vier
eFlyer 4-varianten die elk plaats bieden aan
vier inzittenden. De vliegopleider biedt UK-
CAA/eAsA geïntegreerde en gecombineerde
modulaire AtpL-programma’s aan. bye Aero-
space strikte tijdens de AerO 2019 in het
Duitse Friedrichshafen de Noorse vliegopleider
Osm Aviation Academy als eerste europese
klant. n
TAM ‘ecolT’
texas Aircraft manufacturing (tAm) gaat een elektromotor-
aangedreven variant ontwikkelen van de Colt s-LsA. Deze
‘eColt’ zal in Amerika worden ontworpen, maar in de brazili-
aanse vestiging van tAm in Campinas worden geassem-
bleerd. tAm gaat voor de aandrijving in zee met onder
meer het britse OXIs energy dat Lithium-sulfur (Li-s) accu’s
gaat leveren die in Juiz de Fora worden vervaardigd. Ge-
sproken wordt daarbij over een capaciteit van 90 kWh, een
rendement van 400Wh/kg en veertig procent minder ge-
wicht dan lithium-ion accu’s. Het aandrijfsysteem zal wor-
den gebouwd bij WeG in Jaraguá do sul terwijl het accuma-
nagementsysteem zal worden ontwikkeld door de AKAer
Group uit são José dos Campos. De ‘eColt’ moet een vlieg-
bereik krijgen van 200 nm (370 km) bij een vliegduur van
meer dan twee uur. n
TerrAfugiA Tf-2
De Chinese Zhejiang Geely Hol-
ding Group heeft een opgewaar-
deerd concept gepresenteerd van
de in december 2019 getoonde
elektromotoraangedreven terrafu-
gia tF-2A eVtOL. Het bedrijf heeft
inmiddels de eerste proefvluchten
uitgevoerd met een schaalmodel.
Ook zijn met een metalen test-
frame met een gewicht van 600
kg proefvluchten uitgevoerd waar-
bij vier propellers voor verticale lift
zorgen. De productieversie van de
tF-2A krijgt een mtOW van 1.200
kg en zal tot 200 kg lading kunnen
vervoeren. Daarbij wordt een vlieg-
bereik van 62 mijl (100 km) voor-
zien bij een kruissnelheid van 110
mph (180 km/h) op een maxima-
le vlieghoogte van 3.000 m. Geely
nam in 2017 terrafugia over en
kreeg daarmee ook het concept
van de transition roadable Aircraft
(trA) in handen. Het Chinese
conglomeraat is tevens eigenaar
van Volvo en Lotus. n
39_elekrischeontwikkelingen.indd 39 18-08-20 10:15