Pagina 38 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

38 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2020
In the PIcture Door: Ruud Vos – Foto’s: Pipistrel
PiPistrel Velis electro
in het kort
Aantal inzittenden 2
Motor e-811-268MVLc, 77 pk
Propeller Pipistrel P-812-164-F3A,
driebladig fixed pitch (1,64 m)
Lengte 6,47 m
Spanwijdte 10,71 m
hoogte 1,9 m
Leeggewicht (incl. accu’s) 428 kg
MtOW 600 kg
nuttige lading 172 kg
Vne 108 KcIAS (200 km/h)
Kruissnelheid 90 KcAS (167 km/h)
Startaanloop (beton-gras) 241-246 m
Overtreksnelheid flapless 51 kcAS
(95 km/h)
Overtreksnelheid full flaps 45 KcAS
(83 km/h)
Klimsnelheid 647 fpm (3,3 m/s)
Max. vlieghoogte 12.000 ft (3.660 m)
endurance 50 minuten (+ reserve)
G-Load Limit +4/-2 G
Basisprijs € 175.000,- (excl. btw)
AAndrijVing
Bijna een maand voor de certificatie van de Velis Electro werd ook de E-
811-268MVLC gecertificeerd. De compacte vloeistofgekoelde elektromo-
tor werd door Pipistrel ontwikkeld in samenwerking met Emrax en Em-
sis. De aandrijfunit weegt 22,7 kg en heeft een diameter van 26,8 cm.
Ondanks die geringe afmetingen levert het blok gedurende negentig se-
conden tijdens take-off maximaal 77 pk bij 2.500 rpm en daarna 66 pk
bij 2.350 rpm continu. Om de motortemperatuur beneden de 60°C te
houden vindt koeling plaats met een mengsel van water en glycol (auto-
motive grade G12+). Voor de propeller geldt een gewichtslimiet van 5,5
kg bij een maximale inertia van 3.245 kg per cm2.
controller
De stroomvoorziening is afkomstig van twee parallel geschakelde vloei-
stofgekoelde Pipistrel PB345V124E-L accu’s met een nominale capaci-
teit van 24,8 kWh. Deze stroom wordt richting motor geregeld door een
7 kg zware H300C controler die geschikt is voor 250–400 VDC (en een
piekbelasting van 311 Ampère (226 continu). Deze motor kan ook los
bij Pipistrel worden besteld. Het opladen van de accu’s van 35% naar
95% duurt 1:20 uur. Voor volledig doorladen van 30% naar 100%
moet gerekend worden op twee uur. Pipistrel verwacht echter dat een
combinatie van operationele ervaring en te verwachten technische ver-
beteringen tot een korte laadpaaltijd zal leiden. Alle relevante informatie
wordt daarbij op een EPSI 570C cockpitdisplay getoond met een diago-
naal van 14,5 cm.
Pipistrel biedt de motor met bijbehorende controler ook los aan voor in-
bouw in motorzwevers UL, LSA, VLA en Part 23 Level-1-vliegtuigen.
green Motion
Kort na de levering van de eerste van veertien Velis Electro tweezitters
aan AlpinAirPlanes werd bekend dat Pipistrel met de Zwitserse laadpaal-
specialist Green Motion in zee gaat om deze acculaders wereldwijd uit
te rollen. Het Zwitserse bedrijf was al betrokken bij het opladen van
vrachtauto’s, auto’s, elektromotoraangedreven tweewielers en Urban Air
Mobility (UAM) projecten, maar breidde hun portfolio al in een vroeg
stadium uit naar vliegtuigen door in Zwitserland op twee vliegvelden
Flight XT-laadpalen te plaatsen. Door samen te werken willen beide pro-
ducenten toewerken naar een nog ontbrekende standaard voor het la-
den van vliegtuigaccu’s. Daarbij wordt gedacht aan een eenvoudig te in-
stalleren systeem waarbij zonnepanelen op hangars voor (een deel van
de) op te wekken groene stroom moeten gaan zorgen. Green Motion
en Pipistrel zijn beide lid van het SAE International AE-7D Aircraft Energy
Storage and Charging Committee. Dit biedt hun de mogelijkheid om
een internationaal geaccepteerde luchtvaartstandaard te ontwikkelen
voor ‘e-flight charging’.
35-36-37-38_itppipistrel.indd 38 18-08-20 11:53