PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2020 35
In the PIcture Door: Ruud Vos – Foto’s: Pipistrel
Sinds de eASA-certificatie van de Pipistrel electro Velis op 10 juni 2020 is het ‘alle hens’ aan dek bij de
Sloveense vliegtuigbouwer. het typecertificaat leverde namelijk niet alleen nieuwe klanten op, maar leid-
de ook tot hooggespannen verwachtingen bij ‘vroege vogels’ die er al eerder een bestelden. Daarom wil
de fabrikant nog dit jaar 39 fluisterstille (<60 dBa) toestellen afleveren.
Die opzet lijkt te slagen, want binnen een maand na certificatie rolde het
eerste toestel van de band waarmee op 1 juli 2020 de eerste testvluch-
ten werden uitgevoerd voorafgaand aan aflevering op 16 juli aan Alpin-
AirPlanes uit Zwitserland. Op de dag van aflevering gaf ook de Zwitserse
luchtvaartautoriteit Federal Office of Civil Aviation (FOCA/BAZL) voor het
eerst in de luchtvaartgeschiedenis groen licht om met elektromotor-
aangedreven vliegtuigen commercieel te vliegen, ermee op te leiden en
er in de standaardcategorie onderhoud aan te plegen.
Verschillen
De eerder geïntroduceerde Alpha Electro blijft als ULM gewoon in het
programma en gaat in Frankrijk onder de 525 kg-klasse vliegen, de Fran-
se opt-out van 600 kg. Het toestel heeft luchtgekoelde accu’s met een
capaciteit van 21 kWh en is gebaseerd op de Alpha Trainer. De Velis
Electro is echter gebaseerd op het airframe van de Virus SW 121 EASA
LSA en heeft koelvloeistofgekoelde batterijen. Deze zijn achter een schot
geplaatst en voor de gewone vlieger niet meer toegankelijk zoals bij de
Alpha Electro. Weliswaar wordt een deel van de aandrijftechniek gebruikt
van de Alpha Electro, maar is het wezenlijk een ander toestel met de
nodige modificaties ten opzichte van de Virus SW 121. Het vliegtuig is
ook zwaarder geworden met alle aanpassingen en gaat vliegen onder de
EASA-LSA-klasse.
PiPistrel Velis electro 55-P1101
Bijschrift
??
? ?
??
??
35-36-37-38_itppipistrel.indd 35 18-08-20 11:53