Pagina 34 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020
34 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
Villiger werd bij de ontwikkeling van de tr230 bijgestaan door CFD Con
sultants GmbH. De vierzitter vliegt voor het eerst in 2013 en heeft sinds
dien het hele testprogramma doorlopen. Het vliegtuig is in Zwitserland
goedgekeurd als experimental. Om kleinschalige productie mogelijk te
maken, wordt iViation GmbH opgericht. bij deze stap wordt hij begeleid
door bauAir, een bedrijf dat zich bezighoudt met de bouw van proto
types en certificering van vliegtuigen. samen met bauAir besluit Villiger
de traveler tr230 te gebruiken als platform voor de ontwikkeling van
een hybride of volledig elektrisch aangedreven vliegtuig.
Tornado aPU
De traveler tr230 heeft een vast landingsgestel, terwijl de Hybrid over
een intrekbare variant beschikt. De motor die bij de tr230 in de neus is
ingebouwd, verhuist bij de Hybrid naar het staartstuk. De 45 kg zware
elektromotor van 220 kW (300 pk) is daarbij hoog op het verticale
staartstuk gemonteerd. Die krachtbron drijft een vijfbladige mühlbauer
propeller aan. De Hybrid is voorzien van een reeks accu’s met een to
taalgewicht van 400 kg. In de neus is een conventionele turbinemotor
ingebouwd, een ApU uit een tornado gevechtsvliegtuig die in combina
tie met een UQm generator de accu’s continu oplaadt. De traveler Hy
brid is volledig uit composietmateriaal opgebouwd en biedt plaats aan
vier inzittenden. De cockpit is voorzien van een volledig IFrinstrumenta
rium.
Chinese invesTeerder
Op zoek naar potentiële geldschieters worden gesprekken opgestart met
diverse Chinese investeerders. Dit leidt uiteindelijk in februari 2019 tot
een zakenlicentie in China, waarna iViation in zee gaat met Aopu beijing
technology Co, Ltd die in Wuhan een fabriek bouwt op het General Avi
ation Airpark. Daar zullen in eerste instantie de traveler tr230, en later
ook de Hybrid traveler in serie worden gebouwd. Daarnaast zal iViation
eveneens in Wuhan een Aviation Academy opstarten. Wanneer de eer
ste Hybrid de fabriek zal kunnen verlaten, is nog niet duidelijk omdat de
afwerking van de nieuwe fabriek vertraagd werd door de uitbraak van
het coronavirus. Ook de prijs van het vliegtuig blijft nog even een vraag
teken.
De Traveler TR230 oogt als een Cessna, maar het vliegtuig is in Zwitserland ontworpen en gebouwd. Deze
TR230 is het geesteskind van ondernemer én piloot Urs Villiger die rond 2010 besluit een betrouwbaar en
comfortabel reisvliegtuig te ontwerpen. Van deze Traveller wordt nu ook de TR230 Hybrid afgeleid.
bijschrift
UQmgenerator.
VAn Traveler Tr230 tOt HybrID trAVeLer
OnTwikkelingen Door: Jozef mols
??
? ?
Traveler hybrid in heT korT
Aantal plaatsen 4
Motor evo220, 300 pk
lengte 8,68 m
Spanwijdte 12 m
MTwO 1.450 kg
kruissnelheid 220 km/h
Max. vliegduur 90 minuten, meer
met ‘range-extender’
??
??
traveler tr230.
34_hybridtraveler.indd 34 18-08-20 10:14