32 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
PiloT rePorT Door: Guido bouckaert
exemplaar te vliegen ben ik er ooit een misgelopen op de vliegvelden
van elsenborn (slecht weer) en Charleroi (net verkocht). Gelukkig dat in-
dertijd de Duitse invoerder wel wat in de skipper zag en nogal wat toe-
stellen importeerde. Gelukkig dat deze lesvliegtuigen onvermoeibaar zijn
en, als ze nog vliegen, nog in topvorm zijn. Want net over de belgische
grens met Frankrijk, te Valenciennes, herbergt LGp Aviation een drukke
AtO-vliegschool. De vier lesvliegtuigen zijn skippers. Ze staan alle vier
buiten opgesteld, klaar voor de opleiding. Drie ervan zijn overgezet naar
de Franse registratie, een toestel draagt nog ‘D-’ op de romp. De skipper
waarmee we gaan vliegen is de F-GILQ.
traagHeid troef
Alles wat gezegd werd over de skipper, blijkt waar te zijn. Het toestel
blijft tergend traag, eeuwig klimmen. Wat de manual vermeldt, is 750
fpm (220 m/min). Als je op een warme dag 500 fpm (152 m/min)
haalt, wees daar dan maar blij mee. bij het lange klimmen is best wel
gebruik te maken van de trim op het hoogteroer. eenmaal op hoogte
verloopt de horizontale vlucht welhaast rimpelloos. eenmaal vliegend,
voelen en reageren de roeren opperbest. Daar is een lesvliegtuig natuur-
lijk voor bedacht. Het zicht is uitstekend, zich bewust van verkeer, beslist
ook nabij de vliegvelden. rechtlijnige vlucht aanhouden op hoogte is ge-
makkelijk, gunstig voor een leerling-piloot die bij het navigeren toch een
en ander krijgt te verstouwen.
De besturing houdt het netjes bij draagkrachtverlies waarbij de rolroeren
lang aanspreekbaar blijven en beleefd aankondigen dat het vliegtuig zo
meteen zal ophouden met vliegen (pre stall buffetting). een stall toch
doorzetten? Niks blèrt luider dan de stallhorn in een skipper. bij draag-
krachtverlies neigt het toestel allerminst over te gaan in een spin. Gedu-
(Foto: Guido bouckaert)
De helft van de skipper-lesvloot. (Foto: LGp Aviation) De horizontale vlucht verloopt bijna rimpelloos.
30-31-32-33_beechskipper.indd 32 18-08-20 09:59