30 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
De beech pD-285 vloog tussen 1973 en 1975 met een conventioneel
staartvlak en flaperons (flaps/rolroeren) maar in 1978 koos beech defi-
nitief voor conventionele bediening met flats, rolroeren en een t-staart
op hun model 77. In de jaren 1970-80 was de t-staart erg geliefd. Zoals
bij vele toestellen van beech uit die jaren, zat ook bij de skipper het
hoogteroer boven de slipstroom in ongestoorde lucht en zorgde in die
positie voor een rustiger vlucht en meer controle naar de landing toe.
De ultieme skipper was het vierde project waarmee beechcraft hun trai-
ner verfijnde. De productie liep van 1979-1981 en besloeg slechts 312
stuks. (1979: 47 stuks, 1980: 140, 1981: 125)
met de tomahawk van piper liep het bij aanvang helemaal niet goed.
Ongevallen werden verhaald op het t-vormig staartstuk. met de skipper
bleek niets aan de hand, maar het lesvliegtuig verkocht voor geen meter.
exit model 77 in 1983. Ook de tomahawk was geen lang leven bescho-
ren: 1978-1982 met 2.484 exemplaren geleverd.
KansrijK
De beech skipper was een vreemde snuiter die alles had om het te ma-
ken. maar de wereldwijde recessie in de jaren tachtig verknalde het
feest. Het idee om de eigen vliegscholen, beech Aero Center, samen
met de tweemotorige Duchess (ook met t-staart) te laten bloeien, mis-
lukte.
De skipper vloog van meet af aan met de GA(W)-1 vleugel van NAsA
met een strake om draagkrachtverlies positief te beïnvloeden. Dit NAsA-
vleugelprofiel bood minder luchtweerstand en betere lift. De flaps daal-
den elektrisch tot 30°. Het toestel stond op een vast onderstel. beide
deuren links en rechts gaven toegang tot een wijde cabine met hele-
maal voorin uiteraard het klassieke instrumentenbord. De ruime cabine
zou een plus worden in de verkoopstrategie. De zetels schoven desge-
wenst vooruit en gelijktijdig omhoog. De motor was een Lycoming O-
235-L2C, 115 pK @ 2.700 tpm met elektrische primer, aangestuurd
door de ‘push to prime ignition switch’. De bediening van de motor ge-
beurde op een kwadrant, met daarop de carburator heater lever haast
tussen throttle en mixture verborgen. De benzinetoevoer schakelde aan
of af en een waarschuwing floepte op zodra in beide tanks de inhoud
was gezakt naar 2.5 gallons (9,5 l).
MoeilijK te vinden
Nog een skipper vinden in onze contreien na al die jaren is een moeilij-
ke opgave, gelet op de zeer kleine productie. Na lang zoeken om een
Aan het eind van de jaren zeventig van de vorige eeuw waagden Beech en Piper een poging om de
wereldwijde hegemonie van Cessna voor lesvliegtuigen te bedreigen met de Piper Tomahawk en Beech
Skipper. Beide modellen leken als twee druppels water op elkaar; haast in alle opzichten onderling
inwisselbaar maar ze slaagden er niet in Cessna van de lestroon te stoten…
sKiPPer aHoY
PiloT rePorT Door: Guido bouckaert
(Foto: steve rinde)
30-31-32-33_beechskipper.indd 30 18-08-20 09:59