Pagina 28 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

28 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
Waarom een eigen vliegtuig?
“Vliegen betekent voor mij vrijheid. Het goddelijke gevoel
los te komen van de wereld, die je vervolgens in letterlijke
grenzeloosheid onder je door ziet glijden. Zo ver en zo lang
als ik maar wil. en vooral: wanneer ik maar wil. Dat kan al-
leen als je een eigen machine hebt.”
Waarom dit tweemotorige toestel?
“Door een keer met de Diamond te hebben kunnen vlie-
gen en de veel hogere snelheid en het comfort van die
machine te hebben ervaren, bij tegelijk die zitruimte voor
zes personen, was ik verkocht. Daarbij vind ik de Diamond
verschrikkelijk mooi. met die lange neus, ronde koepelcabi-
ne en lange staart lijkt hij als in een vloeiende beweging uit
gloeiende massa getrokken te zijn. met die twee 180 pk
sterke Austro-Daimler turbodieselmotoren kan hij niet al-
leen gemakkelijk sneller vliegen, maar ook hoger. misschien
wel het belangrijkste: twee motoren geven een veiliger ge-
voel dan eentje.”
Kocht je het vliegtuig nieuw of gebruikt? En wat kost zoiets?
“Ik heb het toestel nieuw gekocht. Waarom hier over aan-
schafprijzen filosoferen? Iedereen weet: vliegen is duur. een
vliegtuig helemaal. er is overigens sprake van een zakelijk
model, waarbij een select aantal relaties en vrienden tegen
betaling gebruikmaakt van de Diamond. Omdat het daarbij
inmiddels vaak over dezelfde mensen gaat is het boven-
dien zo dat we regelmatig samen vliegen…”
Hoe vaak vlieg je zelf eigenlijk?
“Ik vlieg zo’n 200 uren per jaar. meerdere malen per week.
In mijn eentje vliegen vind ik overigens minder leuk, omdat
ik al dat moois dan niet kan delen. Daarom neem ik vaak
mensen mee. Vliegmaatje ronald het meest. Hij is captain
op een boeing 737 van een Nederlandse luchtvaartmaat-
schappij en hij vindt het vliegen ‘eindelijk weer leuk onder
de wolken in plaats van erboven’ een traktatie. Op mijn
beurt leer ik veel van zijn manier van vliegen.”
Wat is je mooiste vliegbelevenis met dit vliegtuig?
“Zonder twijfel de reis naar Kroatië, vorig jaar, waarbij we op
1.500 voet over die 1.300 eilanden in de azuurblauw blikke-
rende Adriatische Zee vlogen. Over goddelijkheid gesproken…”
En de ergste?
“terugvliegen vanuit het Zuid-Franse Agen naar Lelystad.
een IFr-avondvlucht waarbij we steeds opnieuw in nood-
weer terechtkwamen. Van de ene regen- en hagelbui in de
andere. turbulentie, ijsafzetting, en qua zicht zomaar ineens
alles potdicht. Het toestel is erop gecertificeerd, hij deed
het voorbeeldig, en leerzaam was het ook, maar ik maak
zoiets toch liever niet meer mee.”
De grootste kick van het vliegen op zichzelf?
“Het landen! Het instellen van jezelf en je machine op het
onder uiterste omstandigheden verruilen van de ene di-
mensie – de lucht – voor de andere – de aarde. Duizend
dingen voorbereiden en ook uitvoeren. Contact met de
grond, de motoren, de flaps, de roeren, het corrigeren en
ten slotte het neerzetten, remmen en uitrollen. Jazeker, de
ultieme kick…!”
Vanuit de Diamond dan in je al even prachtig rode Ferrari
488 Spider naar huis. Als je zou moeten kiezen, welke koos
je dan? De auto of het vliegtuig?
“De Ferrari beschouw ik net als de Diamond als een sum-
mum. pure bewondering voor beide. Gelukkig hoef ik niet
te kiezen.”
Je begrijpt het niet: je moet kiezen…(lacht zwijgend, waarbij
zijn ogen secondelang heen en weer bewegen tussen
vliegtuig en auto, uiteindelijk gevolgd door het in een krach-
tige ademstoot uitspreken van:) “De Diamond!”
Met dank aan Wings Over Holland en Luchtverkeersleiding
Nederland op Lelystad Airport.
Mijn eigen vliegtuig Door: David bakels
Grenzeloos vlieGen
vliegen
betekent
voor mij
vrijheid
nol Kohler, ‘kruidenier in ruste’, kreeg jaren
geleden een proefvliegles op vliegveld Teuge
cadeau. in dat uurtje raakte hij dusdanig onder
de indruk van het fenomeen vliegen, dat hij na
de landing regelrecht naar de balie van de vlieg-
school beende om zich in te schrijven voor de
PPl-leergang. in 2005 haalde hij zijn brevet, in
2009 zijn twin-engine rating, om vervolgens in
2018 een Diamond DA 62 te kopen.
28_mijnvliegtuig.indd 28 18-08-20 09:58