24 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
Boxermotoren
In de jaren vijftig van de vorige eeuw veroverde de boxermotor ook de
wereld van de lichte luchtvaart. De voordelen van deze motorsoort zijn
evident: vanwege horizontaal tegenover elkaar liggende cilinders is er
niet alleen sprake van een compact-lage bouw met gemakkelijk toegan-
kelijke appendages, maar ook van een korte en stijve krukas, waarbij de
zuigers tegen elkaar in draaien voor de mooiste balans en grootste duur-
zaamheid. Verreweg de meeste vliegtuigen binnen de General Aviation
(GA) zijn dan ook met deze motorsoort uitgerust. Daardoor zou je kun-
nen stellen dat er wereldwijd geen zomerdag voorbijgaat zonder het
vriendelijke en vreedzame snorren, hoog in een blauwe hemel, van zo’n
noest arbeidende boxermotor in de neus van eender welk ‘sportvlieg-
tuig’.
DreigenD onheil
In de neus, inderdaad. maar er regelmatig ook uit. Zoals in de werk-
plaatshangar van Wings Over Holland op Lelystad Airport. Het gaat om
een populair Diamond DV20 lesvliegtuig dat ‘aan de beurt’ is voor het
voorgeschreven groot motoronderhoud. Iets wat overigens niets te ma-
ken heeft met vergevorderde slijtage en dus dreigend onheil. Integen-
deel: het is juist om elke kans daarop te verkleinen dat iedere kracht-
bron binnen de GA sowieso elke 50 of 100 uren (voor respectievelijk
een ouder of modern blok) een onderhoudsinspectie benodigt. Om ver-
volgens elke 2.000 uren, en anders (merkafhankelijk) elke twaalf tot vijf-
tien jaren gereviseerd dan wel helemaal vervangen te worden. Omdat er
hier sprake is van een gezond blok zou prima volstaan kunnen worden
met een major overhaul, waarbij volgens nauwkeurige voorschriften een
groot aantal onderdelen vervangen en/of gecontroleerd dienen te wor-
den alvorens de machine weer de lucht in kan.
in alles De helft goeDkoper
Waarom koos Luuk van Hooijdonk van ‘Wings’ dan toch voor een gloed-
nieuw rotax-motorblok? er is in deze DV20 immers al sprake van een
moderne krachtbron?
Een nieuwe rubriek waarin steeds een ander aspect van het vliegtuigonderhoud aan de orde zal komen.
We trappen groots af met het vervangen van een viercilinder boxer-zuigermotor van een Diamond door
een nieuwe out of the crate krachtbron. Het ‘waarom’ van zoiets rigoureus. Waarmee meteen ook een
belangrijk economisch aspect van de hangar als vliegtuigwerkplaats blijkt.
hart van De zaak…
DE Hangar (WErkplaats) Door: David bakels
24-25_dehangar.indd 24 18-08-20 09:57