Pagina 21 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 21
Naam Erik van den Berg
Beroep Klu/betrokken bij F-35
simulator (!)
Toestel Cessna 172
instructeur Gertjan Woudstra
Naam Joshua Koopmans
Beroep student bio-informatica
Aantal uren tot solo 17
Toestel Fuji FA200
instructeur Sander de Vries
Naam Costeijn Kuhlmann
Beroep freelance software
architect
Aantal uren tot solo 22
Toestel Cessna C-150
instructeur Mirella Janssen
Ik zit veel voor mijn hangar, en kijk uit over het
tankplatform van eHte, en dus ik zie veel din-
gen.
Veel leuke dingen. maar ook best veel dom-
me. Wegtaxiën met de aardedraad nog vast,
bijvoorbeeld. ‘pjoeiioei’, zegt die draad dan, als
hij terugzwiept richting het pompeiland. Als je
geluk hebt slaat-ie niet om een wielpoot.
Veel wegrollende tankdoppen zie ik ook, die
over het platform dansen en stuiteren in de
slipstream van reeds gestarte motoren. Geluk-
kig kijken Dennis, André, bert en Henk op het
torentje ook mee, dus de dop kan na een kor-
te waarschuwing via 121.005 met roodbe-
schaamde kaken worden opgeraapt uit het
gras.
Niet echt dom maar wel super-ergerlijk: het
keihard dichtslaan van de deuren van Cess-
na’s. Veel piloten slaan de deur van een Cess-
na dicht zoals de deur van hun bmW (dit merk
kan ik rustig noemen; klopt in 64,3% van de
gevallen).
bedenk: de deur van uw bmW is van stevig
staal, met een U-balkje erin voor verkeer van
rechts. De deur van de Cessna is van flinter-
dun alclad-aluminium. Gemaakt dus eigenlijk
van platgeslagen colablikjes. een wondertje
van engineering. Licht en toch sterk. Ook bij
180 kilometer per uur nog redelijk tocht- en
kiervrij. Kan makkelijk vijftigduizend keer ge-
opend en gesloten worden.
Om dit deurtje te sparen tegen lompe piloten
heeft Cessna een systeem bedacht: een band-
je aan de binnenzijde van de deur dat met de
reCHterHAND kan worden vastgepakt, waar-
door de deur zachtkens kan worden dichtge-
trokken, om vervolgens met de LINKerHAND
te worden vergrendeld.
Deze niet levensreddende maar toch interes-
sante procedure kent bijna niemand. Ik kreeg
de tip ooit van een Cessna-eigenaar in de Vs,
die een bijna nieuwe, maar veertig jaar oude
‘172’ had.
Natuurlijk in de vorm van een standje, nadat ik
het zelf fout had gedaan.
Nu ik toch bezig ben, wat vindt u van een se-
rietje over Domme Dingen? Mocht u tips heb-
ben: goofbak@planet.nl.
TAKE-OFF Door: Goof bakker
NieT MeT De DeureN slAAN!
Niet echt
dom maar
wel super-
ergerlijk
Goof bakker
is luchtvaartpublicist
goofbak@planet.nl
hij, en stapte uit. Alles ging heel normaal, geen zenuwen.
pas op crosswind dacht ik opeens: dit is wel raar, helemaal
alleen in een vliegtuig! maar alles ging goed. Landing op de
centre line, en goede flare.”
Ik zag het. En Costeijn, jouw ervaringen?
“Ik had een tijd niet gevlogen, maar het ging toch best lek-
ker. Ik maakte maar liefst tien circuitjes met mirella en toen
zei ze opeens: ‘Wil je er nog eentje solo doen?’ Verrassing!
en ik dacht meteen: ik heb geen droge kleren bij me. maar
de solo ging goed. Was niet de beste landing van de dag,
maar zeker wel ok. Gelukkig had erik droge sportkleding bij
zich.”
En waarom ben je eigenlijk gaan vliegen?
“puur hobbyisme. mijn vrouw zegt: je zit maar achter die
computer voor je werk, en dan ‘s avonds weer voor de
computer te simmen, ga eens iets anders doen. Ze dacht
misschien aan vissen, maar ik dacht meteen aan vliegen!
en zo kwam het.”
Drie mannen die aan de zomer 2020 ondanks alle gedoe
een heel goede herinnering zullen hebben. mocht u nog
wat vakantiebudget hebben liggen: méér avontuur dan le-
ren vliegen is voor geld niet te koop!
20-21_osolomiotakeoff.indd 21 18-08-20 09:56