Pagina 18 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

18 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
IndustrIE Door: richard schuurman
van de 747. Het is een hartverscheurend besluit”, zei bA-topman Alex
Cruz. bestuursvoorzitter Willie Walsh legde het bij de presentatie van de
halfjaarcijfers eind juli een stuk rationeler uit: “We konden geen sluitende
businesscase voorleggen om de 747 binnen afzienbare tijd weer in
dienst te nemen. De kosten van opslag, onderhoud en in dienst nemen
maakten het onvermijdelijk ze uit dienst te nemen”, aldus Walsh, die op
8 september zelf terugtreedt bij International Airlines Group (IAG).
ongewis
In Frankfurt maakte zijn Lufthansa-collega Carsten spohr in april al de re-
kensommen: vijf van de dertien 747-400’s gaan definitief uit dienst.
Daarvan staan er nu zes in twente, de rest in teruel en Duitsland. “Alle
dertien -400’s staan aan de grond. Naar verwachting zullen zij op mid-
dellange termijn niet meer worden gebruikt. Over de lange termijn is
nog geen besluit genomen”, aldus een woordvoerder. “Als de vraag aan-
trekt, zullen we alleen de efficiëntere 747-8’s inzetten. Van de negentien
-8’s zijn er op dit moment acht in gebruik.”
Ook Virgin Atlantic zegt gedag tegen haar zes -400’s waar haar vloot ooit
24 Jumbo’s telde. singapore Airlines besluit eind september wat zij doet
met (oudere) toestellen, waaronder zeven -400’s en veertien oudere
A380’s. sinds 2017 hebben eVA Air, Cathay pacific, United en Delta hun
Jumbo’s al afgedankt. Daarmee is de 747-400 als passagiersvliegtuig
vrijwel uitgerangeerd. Ongewis is hoe de 36 747-8i’s van Lufthansa, Ko-
rean Air en Air China de coronacrisis overleven.
productiedoek 747 VaLt
tegelijkertijd beleven de -400F’s en -8F’s drukke tijden, nu de capaciteit
aan ruimvracht is ingezakt. Dat lijkt genoeg reden om de -8F met circa
132 ton laadvermogen in productie te houden, maar dat gebeurt niet.
boeing-topman David Calhoun kondigde op 29 juli aan dat de productie
in 2022 stopt: “Gezien de huidige marktsituatie en vooruitzichten ver-
wachten we de productie van de iconische 747 in 2022 af te ronden.
De ondersteuning aan onze klanten zal met de laatste aflevering niet
stoppen. Deze toestellen blijven de komende decennia vliegen en we
zullen het type tot ver in de toekomst blijven helpen.”
In het besluit speelt mee dat triumph Aerospace eind vorig jaar de mal-
len voor de rompdelen heeft geveild, nadat de productie met slechts
0,5 toestel per maand sinds 2016 verliesgevend is. boeing stond voor
de keuze om de productie zelf op zich te nemen, maar dat was door de
coronacrisis niet realistisch.
Ups krijgt tot 2022 de laatste twaalf -8F’s afgeleverd. Formeel heeft Vol-
ga-Dnepr nog een order voor drie, maar boeing heeft ze afgeboekt na-
dat de russen in januari aangaven een -8F en drie -777F’s niet te kun-
nen betalen. Later draaiden ze dat besluit terug en eisten de toestellen
alsnog op, maar een rechtbank in seattle stelde Volga-Dnepr in juni in
het ongelijk.
tussen 1969 en 2022 zijn er dan 1.568 747’s gebouwd: 694 -400’s
(alle varianten), 81 -300’s, 393 -200’s, 205 -100’s, 45 -sp’s en 103
-8F’s en 47 -8i’s.
a380
De 747 overleeft hiermee de A380 met een jaar, want Airbus stopt de
productie in 2021 na 251 toestellen en heeft momenteel de laatste in
toulouse en Hamburg in assemblage. Daarvan is er eentje voor All Nip-
pon Airways en zijn er acht voor emirates. berichten dat emirates de
laatste vijf wil afbestellen zijn tot dusver niet bevestigd.
Gezien de jonge leeftijd raakt het uitfaseren de A380 naar verhouding
harder dan de 747, waarvan de meeste toestellen het einde van hun le-
venscyclus naderen. De oudste A380 is veertien jaar oud, een groot
deel amper tien jaar.
Als eerste heeft Air France alle toestellen afgedankt, elf jaar nadat de
eerste in dienst kwam. benjamin smith wilde er in 2021 vanaf om 400
miljoen euro aan onderhoud en vernieuwing van het interieur te bespa-
ren, maar corona veranderde alles. Nadat in januari de eerste terug ging
naar de leasemaatschappij (die wordt in Ierland ontmanteld) volgde
eind mei het besluit ook de overige negen uit te faseren. Op 26 juni
maakten vijfhonderd personeelsleden een laatste vlucht over Frankrijk,
maar daarna was het over en uit bij Air France.
andere a380-gebruikers
Lufthansa heeft zes A380’s in spanje en Frankrijk geparkeerd. Ze zouden
in 2022 bij Airbus worden ingeruild voor A350’s, maar keren nu al dus
niet meer terug in dienst. De Duitsers houden acht A380’s over. tijdens
de presentatie van de halfjaarcijfers zei Carsten spohr begin augustus
2020 dat aan het einde van dit kwartaal wordt besloten wat hiermee
gebeurt. “Op dit moment kunnen wij niet zeggen wanneer de andere
A380’s weer in dienst komen, omdat dit afhangt van de marktontwikke-
ling”, aldus een woordvoerder. De kans is groot dat zij voor lange tijd of
zelfs definitief uit dienst gaan.
british Airways heeft twaalf A380’s geparkeerd in het Franse Chateau-
roux en vliegt ze geregeld heen en weer naar Heathrow voor een korte
onderhoudsbeurt. Zeker vier toestellen blijven langere tijd aan de grond.
singapore Airlines heeft zeven toestellen in de Australische woestijn bij
Alice springs staan, waaronder vier van de vijf nieuwste die sinds 2017
zijn afgeleverd. eind juli zei sIA dat zij mogelijk een miljard dollar op de
A380’s afschrijft, wat vrijwel zeker neerkomt op het inkrimpen van de
vloot van negentien. eerder stuurde sIA al vijf toestellen met pensioen,
waarvan eentje bij Hi Fly vliegt. De oudste van sIA is vorig jaar als eerste
A380 ontmanteld.
Qantas slaat haar twaalf A380’s op in de mojave-woestijn bij Victorville om-
dat ze tot 2023 niet nodig zijn. Zes hebben het nieuwe interieur, bij de ove-
rige zes is onzeker of dat wel gebeurt omdat zij de vloot mogelijk verlaten.
In 2022 valt het productiedoek voor de 747. (Foto: boeing) China southern is sinds mei de actiefste A380-gebruiker. (Foto: richard schuurman)
16-17-18-19_maatjetegroot.indd 18 18-08-20 11:09