16 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
Wil je ze zien, ga dan naar teruel, tarbes, Chateauroux, Victorville, Alice
springs en Dubai World Central. Of twente Airport. Daar staan de lucht-
reuzen massaal in opslag.
Corona heeft de luchtvaart een enorme dreun gegeven. Waar korteaf-
standsverkeer licht herstel vertoont, blijft langeafstandsverkeer volgens
IAtA zeker tot 2024 zwak. 777’s, 787’s, A330’s en A350’s zijn al haast te
groot, laat staan Jumbojets en A380’s. Krijg 400 tot ruim 600 stoelen
maar eens gevuld.
VerVroegd pensioen
Het britse adviesbureau IbA verwacht dat door de crisis zo’n achthon-
derd vliegtuigen met vervroegd pensioen gaan. boven aan het lijstje
staan bijna tachtig mcDonnell-Douglas mD88/90’s, maar de A380 volgt
met bijna zeventig stuks. Ze gaan terug naar de leasemaatschappij, ver-
dwijnen in langdurige opslag of worden ontmanteld. IbA schatte dat cir-
ca zeventien 747-400’s zouden worden afgedankt, maar dat was voor
het besluit van british Airways.
Waar de 747 na gemiddeld 23 jaar wordt afgedankt, gaan er A380’s
op non-actief van amper tien jaar oud. Dat zie je terug in de afschrijvin-
gen: de waarde van de oudste toestellen is in een halfjaar gekelderd
van 51 naar 40 miljoen dollar, aldus Ishka Limited. Air France heeft
op haar uitgerangeerde A380’s (vijf in eigendom, vier geleased) in
juni 545 miljoen euro afgeboekt, KLm op acht bejaarde 747’s 21 mil-
joen.
KLm voerde op 29 maart 2020 haar laatste passagiersvlucht met de
747 uit en wilde de laatste zeven toestellen toen definitief parkeren.
maar omdat de 747-406m met grote deur een ideaal werkpaard is voor
vracht, zijn er sinds april eerst twee en later drie Combi’s ingezet op de
luchtbrug voor medische goederen naar Azië. Dat was gepland tot juni,
maar de jumbo’s blijven waarschijnlijk vliegen tot oktober.
Een onzichtbaar klein virus kost de luchtreuzen van de luchtvaart de kop: voor de Boeing 747 en Airbus
A380 lijkt na de coronacrisis geen rol van belang meer weggelegd. Een blik op Flightradar zegt genoeg:
wat er aan 747’s vliegt is in gebruik voor vracht, het aantal A380’s in dienst is op amper tien vingers te
tellen, in april en mei zelfs op minder dan vijf.
Maatje te groot
IndustrIE Door: richard schuurman
(Foto: richard schuurman)
16-17-18-19_maatjetegroot.indd 16 18-08-20 11:09