Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 13
EMBRAERELBE FLugzEugWERKE
LocKHEED MARTIN
De eerstvolgende veertien door turkije bestelde F35A Lightning II’s zullen
naar de Amerikaanse luchtmacht gaan. Het pentagon heeft voor acht vlieg
tuigen fondsen beschikbaar en zal in de loop van 2020 nog eens geld be
schikbaar stellen voor zes vliegtuigen. De Amerikaanse president trump
schortte in augustus 2018 de levering van F35A’s aan turkije tijdelijk op
vanwege de turkse order voor russische s400 sAm raketten. turkije be
stelde 100 F35’s, nam al sinds 2002 deel aan het F35programma en
haakte al vroeg aan tijdens de system Design and Development (sDD) fa
se. Het eerste toestel voor de turkse luchtmacht werd op 21 juni 2018
overhandigd, een tweede volgde kort daarop waarna beide F35’s werden
overgevlogen naar Luke AFb. sindsdien werden nog een vier vliegtuigen ge
leverd. met vier vliegtuigen werden op Luke AFb turkse piloten opgeleid ter
wijl er nog twee toestellen in opslag staan bij Lockheed martin in Fort Worth.
Niet duidelijk is wat met deze zes F35A’s gaat gebeuren. n
LEgAcy 500
rUAG mrO International heeft op een Legacy 500 van de Duitse operator Atlas Air voor het
eerst een scheurbestendige coating aangebracht. rUAG gebruikte daarvoor een door embraer
in 2019 gepatenteerde combinatie van voegkit, vezellijm en vezelcomposieten waarmee
scheuren en barsten in de laklaag kunnen worden voorkomen op plaatsen waar het plaatwerk
op romp en vleugeldelen aan elkaar is bevestigd en waar sprake is van naden. n
cABINEVRAcHT
embraer heeft groen licht gekregen van de
braziliaanse luchtvaartautoriteiten voor het
vervoer van vracht in de cabines van hun
passagiersvliegtuigen als de emb 120,
erJ145, eJet varianten en eJete2types.
Daarbij mogen onder voorwaarden kleine
vrachtitems in de bagagebakken worden
vervoerd en op de stoelen. Op die manier
kan een e190 tot drie ton vracht in de cabi
ne vervoeren en een e195 3,75 ton. Daar
naast kan tot zeventig procent van de stoe
len uit de cabines verwijderd worden om
plaats te maken voor vloervracht die met
netten wordt verankerd aan de stoelrails.
Deze oplossing wordt al door het braziliaan
se Azul Cargo in een e195 toegepast. een
e190e2 kan op deze manier tot 2,36 ton
vracht in de cabine vervoeren en een
erJ145 zo’n 800 kg. n
E190
Alliance Aviation services Limited heeft veer
tien e190’s besteld. Het eerste toestel wordt
in september geleverd, de overige dertien
voor mei 2021. De maatschappij nam te
vens opties op nog eens vijf vliegtuigen van
dit type en een fullflight simulator. De vlieg
tuigen bieden plaats aan honderd passa
giers. Gelijktijdig werden zes Ge CF34 reser
vemotoren besteld in combinatie met ge
reedschappen en trainingsmiddelen. Naast
Alliance vliegen ook Airnorth en Cobham
Aviation met eJets in Australië. n
E195-E2
Helvetic Airways past een oorspronkelijke order aan door te kiezen voor de grotere e195e2.
De Lufthansadochter tekende eind september 2018 voor twaalf e190e2’s. Daarbij werden
tevens twaalf kooprechten vastgelegd en de mogelijkheid deze order om te zetten voor grote
re e195e2’s. Helvetic ontving tot op heden vijf e190e2’s en zal nog drie toestellen van dit
type ontvangen voor eind 2021. De overige vier worden ingewisseld voor de grotere e195
e2. n
A330-P2F
Leasemaatschappij statos heeft een Air
bus A330300 voor ombouw tot vracht
vliegtuig aangeboden bij de elbe Flug
zeugwerke (eFW) in Dresden. Daar zal
het eind 2005 gebouwde toestel, dat oor
spronkelijk in lease was ondergebracht bij
AirAsia X, voorzien worden van een ver
sterkte vloer en een vrachtdeur. Na om
bouw kan de A330 tot 61 ton vracht ver
voeren en in staat zijn 26 standaardpallets
te vervoeren over een afstand van 3.500
nm (6.482 km). bij eFW werd recent ook
de eerste A330300 p2F met een High
Gross Weight (HGW) van 63 ton afgele
verd. n
cABIN cARgo BoX
eFW heeft lichtgewicht vrachtcontainers
ontwikkeld voor gebruik in cabines van
passagiersvliegtuigen. De Cabin Cargo
boxen meten 1 x 1 x 1,55 m (l x b x h),
wegen leeg 28 kg en kunnen tot 200 kg
vracht bevatten. Door hun compacte ma
ten kunnen ze probleemloos door de pas
sagiersingang in de cabine worden gere
den. Daar worden ze met vloerklemmen
geborgd op de stoelrails. Wanneer ze in
de cabine van een Airbus A330200 wor
den gebruikt leidt dit tot 145 m³ vrachtvo
lume waarin tot negentien ton vracht kan
worden vervoerd op het hoofddek. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 18-08-20 09:44