Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020 11
BoEINg
WEAPoN sysTEM TRAINER
boeing gaat een C17 Weapon system
trainer (Wst) leveren aan de NAtO strate
gic Airlift Capability op pápa Air base in
Hongarije. Dit Wst wordt geleverd met
een geavanceerd zichtsysteem en moet
vanaf 2022 worden ingezet voor zowel de
training van piloten als het trainen van mo
toronderhoud door technici. Het systeem
bestaat uit een cockpit en een loadmas
terstation. Onderdeel van het pakket is te
vens computerbased training en cursusmateriaal dat aansluit bij de laatste blockconfiguratie van
de C17. n
J-15 JsI
boeing en mitsubishi Heavy Industries (mHI)
gaan 98 in Japan vliegende mitsubishi F
15J/D gevechtsvliegtuigen opwaarderen tot
J15 JsI (Japanese super Interceptor). De
F15’s zullen onder meer worden uitgerust
met Active electronically scanned Array (Ae
sA), een ADCp II, een Digital electronic War
fare system (DeWs) en een Joint mission
planning system (Jmps). De mitsubishi F
15J/DJ eagle is een in Japan bij mHI in licentie gebouwde F15 eagle. Het nieuwe contract was
mogelijk nadat de exportcommissie van de Amerikaanse senaat in 2019 toestemming gaf. n
F-15EX
Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft een order geplaatst voor acht F15eX multirole
gevechtsvliegtuigen. eind juni 2020 waren bij General electric al negentien F110Ge129 moto
ren besteld. De UsAF wil met de F15eX snel verouderende F15C/D’s gaan vervangen en in
eerste instantie vanaf het tweede kwartaal van 2021 met twee toestellen gaan testen en evalu
eren, waarna de overige zes in 2023 op eglin AFb worden gestationeerd. In 2021 worden fond
sen vrijgemaakt voor nog eens twaalf eXvarianten waarna de komende vijf jaar in totaal 76 ge
vechtsvliegtuigen van dit type moeten worden geleverd, mogelijk oplopend tot 133. De eX
wordt afgeleid uit de voor Qatar bestemde F15QA. Dat toestel krijgt onder meer flybywire,
een digitale cockpit, geavanceerde radar en geoptimaliseerde sensoren. Ook is het dankzij ’s
werelds snelste missiecomputer voorbereid op elektronische oorlogsvoering. Wanneer de vlieg
tuigen worden uitgerust met boeings Advanced missile and bomb ejector rack (Amber) kun
nen tot 22 verschillende wapensystemen worden meegenomen. De Amerikaanse luchtmacht
vliegt sinds januari 1976 met de F15 en bestelde negentien jaar geleden de laatste F15e
strike eagles. n
767-300 BcF
Niet alleen ombouwspecialisten profiteren
van de grote vraag naar vrachtvliegtuigen,
maar ook reguliere fabrikanten. Zo bestelde
DHL express in het kader van vlootvernieu
wing en uitbreiding vier 767300 boeing
Converted Freighters (bCF) bij boeing die
daarvoor bestaande 767’s zal gaan ombou
wen. De verschillen tussen een 767300bCF
en een fabrieksnieuwe 767300F zijn klein.
beide vliegtuigen kunnen ongeveer vijftig
ton vracht over 3.000 nm (5.556 km) ver
voeren bij een mtOW van 186.880 kg. n
737-800 BcF
boeing heeft twee 737800 boeing Conver
ted Freighters (bCF) verkocht aan Aircraft Fi
nance Germany (AFG). Daarnaast verzilverde
leasemaatschappij GeCAs elf opties zodat er
voor hen nu zestig in boeings ombouwboe
ken staan. De vliegtuigen kunnen na levering
tot 23,9 ton vracht vervoeren over 2.000 nm
(3.750 km). boeing leverde sinds begin
2018 inmiddels 23 737800bCF’s af bij Ge
CAs en elf bij andere afnemers. Het toestel is
nu besteld door tien operators die er in totaal
143 willen ontvangen. nEcoDEMoNsTRAToR
boeing en etihad Airways zetten sinds augus
tus 2020 een nieuwe 78710 Dreamliner in
als ecoDemonstrator. boeing en etihad gaan
daarbij in samenwerking met de Amerikaanse
ruimtevaartorganisatie NAsA en safran Lan
ding systems met behulp van sensoren in
het vliegtuig en op de grond geluidsmetingen
verrichten. De hier verzamelde gegevens zul
len worden gebruikt om niet alleen vliegtuig
geluid te kunnen voorspellen, maar ook om
vliegtuigontwerpen in de toekomst stiller te
maken waarbij ook nadrukkelijk naar het lan
dingsgestel wordt gekeken. Daarnaast zal een
vlucht worden uitgevoerd waarbij piloten,
luchtverkeersleidingsmedewerkers en het
operationele centrum van etihad gelijktijdig
digitale informatie gaan uitwisselen. met deze
proef wordt gekeken hoe de routeplanning
dusdanig geoptimaliseerd kan worden zodat
de werkdruk voor de piloten verlaagd wordt
en er geen onnodig radioverkeer hoeft plaats
te vinden. Alle vluchten zullen uitgevoerd
worden met duurzame vliegtuigbrandstof.
boeings ecoDemonstratorprogramma koos
in 2012 voor het eerst het luchtruim. Vijf
vliegtuigen (een 737800, 7878 Dreamliner,
757, embraer e170 en 777 Freighter) testten
tot 2018 in totaal 112 verschillende technolo
gieën. In 2019 zette boeing een 777 in om
technologieën te onderzoeken, die een op
lossing bieden voor problemen waar zowel
luchtvaartmaatschappijen als passagiers te
genaan lopen. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 18-08-20 09:44