Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2020

10 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2020
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
AIRBus AIRBus HELIcoPTERs
DuuRzAAM AFLEVEREN
Leasemaatschappij AerCap heeft bij de
Airbusfabriek in HamburgFinkenwerder
twee door het Canadese Air transat ge
huurde A321Lr’s opgehaald. beide vlieg
tuigen werden met een mengsel van fos
siele brandstof en tien procent duurzame
‘biovoeding’ afgetankt voordat ze nonstop
naar montreal werden overgevlogen. Het
was de eerste aflevering met sustainable
Aviation Fuel (sAF) in Hamburg. Vliegtui
gen bij Airbus toulouse en in het Ameri
kaanse mobile worden al langer op deze
manier overgevlogen naar hun nieuwe
thuisbasis. sinds december 2019 worden
ook de beluga transportvliegtuigen op de
ze manier afgetankt. n
NoWcAsTINg
Airbus en het Zwitserse meteomatics heb
ben een zogenoemd ‘nowcasting’ sys
teem ontwikkeld waarmee wereldwijd alle
onweerscellen een uur van tevoren voor
speld en ook realtime zichtbaar gemaakt
kunnen worden. binnen het hiervoor ont
wikkelde space CbGlobal systeem wor
den met behulp van geavanceerde algorit
mes 24/7 de van weersatellieten afkom
stige gegevens omgezet in zichtbare acti
viteiten, waaronder ook de richting waarin
en snelheid waarmee de buien zich ver
plaatsen. Het systeem werd voor militaire
doeleinden ontwikkeld, maar is nu ook
beschikbaar voor civiele gebruikers die
met behulp hiervan hun routeplannen
vroegtijdig kunnen aanpassen om op die
manier gevaarlijke cumulonimbi (on
weerswolken) te kunnen vermijden. n
IRKuT Mc-21-300
Irkut heeft op Ulyanovsk Vostochny Airport waterinnametests met een prototype van de mC21300 voltooid. eind
juli werden daarbij verschillende start en landingsconfiguraties doorgenomen inclusief het inschakelen van beide
trust reversers. tijdens 29 runs en drie taxiproeven werden daarbij snelheden opgetekend tussen 10150 kts (18
280 km/h). Om dit mogelijk te maken werd op een landingsbaan een bassin gerealiseerd met een lengte van ze
ventig en een breedte van meer dan twintig meter om het starten en landen op natte banen te simuleren. De
proeven sluiten aan bij de door de europese luchtvaartautoriteit eAsA gestelde certificatienormen. n
EHANg
eHang Holdings Limi
ted heeft uit de elektro
motoraangedreven
eHang 216 een brand
weervariant ontwikkeld,
de eHang 216F. Het
onbemande toestel kan
worden ingezet bij de
bestrijding van branden
in hoge gebouwen die
buiten het bereik van
hoogwerkers liggen. De
eHang 216F wordt
daarbij aangeprezen als
een Autonomous Aerial
Vehicle (AAV). Deze kan tot een hoogte van 600 m worden ingezet in een straal van vijf kilometer
van een basisstation. Daarbij kunnen branden worden bestreden met 150 liter blusschuim of met
zes ‘blusbommen’ met behulp van een warmtegevoelige camera. Ook kunnen ramen worden ge
broken met inzet van een lasergeleid projectiel. n
AcH160
Airbus Helicopters is er opnieuw in geslaagd
een Airbus Corporate Helicopters (ACH)
H160 aan de man te brengen. De order
volgde kort na certificatie van dit nieuwe he
likoptertype en werd geplaatst door een Itali
aanse operator die een VIpcabineinrichting
voorziet voor zes passagiers. De ACH160 is
inmiddels besteld in meer dan negen lan
den wereldwijd. De VIpvarianten zijn lever
baar als ACH125, ACH130, ACH135,
ACH145, ACH160 en ACH175. n
H145
Airbus Helicopters heeft een eerste H145
verkocht aan de Australische politie in het
westen van dat land. Het toestel zal er een
in 1990 gebouwde Kawasaki bK117b gaan
vervangen en ingezet worden naast een
As365 N3+ helikopter. De politieeenheid
vliegt daarnaast met drie pC12 turboprops
en een zuigermotoraangedreven GippsAero
GA8 Airvan. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 10 18-08-20 09:44