74 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2016
De taiwanese luchtvaartmaatschappij transAsia Airways beschikt over
een vloot Airbussen (A320, A321 en A330) en Atr-72 turboprops. Hier-
mee worden bestemmingen aangevlogen binnen taiwan zelf en in de
regio (Japan, China, Zuid-Korea). een van de bestemmingen is Kinmen:
een archipel slechts twee kilometer voor de Chinese kust. toch valt deze
eilandengroep onder taiwanees bewind.
Omdat Kinmen een populaire toeristische trekpleister is voert transAsia
vanaf taipei-songshan Airport meerdere vluchten per dag uit naar Kin-
men Airport. Zo ook op woensdag 4 februari 2015. twee gezagvoerders
en een copiloot zijn ingedeeld voor twee retourvluchten tussen taipei en
Kinmen. De copiloot heeft net de training voor de Atr-72-600 achter de
rug en vliegt mee om te observeren. De eerste retourvlucht verloopt
zonder problemen en om 10:12 uur in de ochtend staat de Atr-72-600
weer terug op het platform van songshan Airport.
GE235
Het is 10:30 uur wanneer de 53 passagiers aan boord stappen van
vlucht Ge235 met bestemming Kinmen. met 16 graden Celsius is het
frisjes en er staat een vrij matige wind van 8 knopen. Op 2.800 voet en
4.000 voet is sprake van wat bewolking.
Wanneer iedereen aan boord is, worden de motoren gestart. De vlucht
krijgt toestemming om te taxiën naar baan 10. Ondertussen legt de pilot
Flying de werking van verschillende systemen uit aan de copiloot. De
pre-take-off briefing schiet er hierdoor bij in.
Om 10:51 staat het vliegtuig gereed voor vertrek bij de startbaan en
geeft de verkeersleider toestemming om op te stijgen.
Het vliegtuig is nog maar vier seconden aan het rollen wanneer de pilot
monitoring opmerkt dat het Automatic take Off power Control system
(AtpCs) niet geactiveerd is.
Het AtpCs is een slim systeem dat tijdens de start en tijdens de nade-
ring de torque (koppel) van de motoren in de gaten houdt. Wanneer
een motorstoring optreedt, kan het gebeuren dat het koppel zo laag
wordt dat de propeller eerder voor weerstand dan voor voortstuwing
zorgt. en dat is natuurlijk onwenselijk tijdens een kritieke fase van de
vlucht.
Het systeem ontlast de vliegers door in zo’n geval automatisch de pro-
peller van de bewuste motor in vaanstand te zetten. Hiermee wordt de
weerstand zo klein mogelijk gehouden.
De pilot Flying reageert: “really… ok, continue to take off”. Zeven secon-
den later ziet de pilot monitoring dat het groene lichtje van het AtpCs
plots weer aan is: “Oh there it is AtpCs armed.”
Om 10:52 komt het vliegtuig los van de baan en begint te klimmen. Het
Op 4 februari 2015 raakt een ATR-72-600 van TransAsia Airways kort na de start overtrokken. Het vlieg-
tuig verongelukt in een rivier in Taipei, Taiwan. Na een motorstoring had de bemanning de werkende
motor uitgeschakeld. Hoe kon dat gebeuren?
ATR-72-600 CrAsHt in rivier
ONgevAlANAlyse Door: Harro ranter, the Aviation safety network – Foto’s: AsC taiwan
De b-22816 op taipei-songshan Airport, januari 2015
74-75-76-77_ongevalanalyse.indd 74 16-08-16 14:56