Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2016

Bij alle luchtvaartmaatschappijen moet de productie om-
hoog om de kosten omlaag te krijgen. In gewone mensen-
taal betekent het dat iedereen steeds harder moet werken.
Wereldwijd moeten piloten steeds meer uren maken en
worden steeds strakker tegen de maximale legale vlieg-
werktijden gepland. Ook ik heb nog nooit in een jaar zoveel
uur in een cockpit doorgebracht als afgelopen jaar. Gelukkig
doe ik het nog steeds met heel veel plezier, maar het wordt
voor de moderne verkeersvlieger steeds noodzakelijker om
zijn of haar leven goed te managen en vooral goed te plan-
nen. Natuurlijk je mooie werk in de lucht, maar juist thuis
op de grond zul je de tijd ook goed moeten indelen zodat
je je steeds weer fris en fruitig kunt blijven aanmelden, ter-
wijl je voor familie en vrienden ook nog enige rol van bete-
kenis kunt spelen.
Het rooster vertelt vliegers niet alleen welke leuke of min-
der leuke vluchten en bestemmingen ze de komende
maand kunnen verwachten. De periodes van vrije tijd tus-
sen de vluchten zijn minstens zo belangrijk. Het persoonlij-
ke vliegschema is voor mij iedere maand startpunt van een
strakke en soms ingewikkelde persoonlijke planning. Als je
heel vroeg vertrekt, ‘s nachts moet vliegen of een week van
huis bent, zul je je dagelijkse leventje moeten aanpassen.
Dus niet alleen je slaappatroon vlak voor de vlucht, maar
vaak je hele dagschema een paar dagen voor en na iedere
vlucht. Je zult er zelf voor moeten zorgen dat je steeds
weer fit aan de start verschijnt, ook als je om tien uur ‘s
avonds moet aanmelden voor een nachtvlucht van acht uur
naar donker Afrika. Of als je de zoveelste keer vrienden of
familie moet laten weten dat jij er weer eens niet bij kunt
zijn. Je hoeft dan misschien niet te vliegen, maar uitgere-
kend bij dat ene gezellige avondje moet jij weer eens vroeg
naar bed. Professioneel slapen noem ik het maar.
Natuurlijk heeft dat onregelmatige leven ook zonnige kan-
ten. Je bent soms thuis als iedereen aan het werk is. Bo-
vendien zijn er bij de meeste maatschappijen mogelijkhe-
den om vluchten aan te vragen. Niet dat je ze dan altijd
krijgt, maar het is het proberen waard. Vorige maand had ik
blijkbaar geluk. Ik had een vrachtvlucht met vier overnach-
tingen naar Chicago aangevraagd en gekregen. Naast een
familiebezoek aan mijn jongste zusje die al jaren in de ‘win-
dy city’ woont, kon ik ook met een huurauto twee dagen
naar de jaarlijkse EAA AirVenture luchtvaartshow in Osh-
kosh, die precies op dat moment van start ging. Als kers op
de taart kon mijn vrouw ook nog een paar dagen mee, dus
mij hoor je niet klagen. Dat zijn dan echt weer de voorde-
len van ons fijne beroep.
Oshkosh 2016 was erg geslaagd en niet alleen door het
mooie weer. Het was gezellig druk en iedereen die op
luchtvaartgebied ook maar iets te bieden, te verkopen of te
bewonderen had, was er weer. Dankzij de honderden inte-
ressante forums en de grote dagelijkse vliegshow was er
voor de tienduizenden bezoekers dagenlang meer dan ge-
noeg te beleven. Voor het eerst was er ook een banen-
markt en ik kon het toch niet laten om bij een paar Ameri-
kaanse luchtvaartmaatschappijen te informeren naar mijn
kansen op de arbeidsmarkt in het land van de onbegrensde
mogelijkheden. Tot mijn verbazing was de reactie vrijwel
overal precies dezelfde: “Morgen kun je bij ons beginnen!”
“Zelfs als 59-jarige opa?”
“Jazeker, zelfs als 59-jarige opa! Je moet alleen wel een
werkvergunning hebben, een greencard.”
Laat ik die nu inderdaad hebben…
lining up Door: Jan Cocheret
Werken, rusten en…
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@hotmail.com
… een
banenmarkt
in Oshkosh
PILOOT EN VLIEGTUIG sEPTEMBEr 2016 7
07_ligningup.indd 7 16-08-16 14:28