Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2016 49
Op pOntOn in de theems
Club Concorde International biedt 5 miljoen pond voor
een Concorde om die in Londen tentoon te stellen en
voor het publiek toegankelijk te maken. Dat aanbod wordt
aan verschillende musea gedaan die van british Airways
en Air France een exemplaar van het supersonische vlieg-
tuig hebben gekregen. Club Concorde is een engelse or-
ganisatie van onder meer oud-gezagvoerders die op het
toestel vlogen. De club wil een Concorde op een ponton
in de rivier de theems plaatsen met daarbij een informa-
tie- en bezoekerscentrum en restaurant. Als locatie is ge-
kozen voor de kade aan de zuidkant van de rivier naast
het reuzenrad London eye. Het bod geldt voor een direc-
te aankoop of een 25-jarige, hernieuwbare huurovereen-
komst.
Club Concorde heeft 40 miljoen pond beschikbaar via in-
vesteerders om het project in Londen te realiseren. Het
plan om ook een Concorde op een ponton in de rivier
de seine in parijs te realiseren, is uitgesteld. Naast het
theems-project wordt nog wel gewerkt aan het verkrijgen
van een tweede Concorde. Die moet dan gerestaureerd
worden tot ‘pre flight’-conditie als tussenstap naar het
stadium van ‘return to Flight’ (rtF). De tweede Concor-
de moet in dit geval dichtbij een goed geoutilleerde
luchthaven staan om het toestel technisch in orde te
kunnen brengen. Club Concorde zegt voldoende techni-
sche ondersteuning voor een rFt te kunnen krijgen. De
organisatie is al jaren bezig om enkele Concordes te ver-
werven. Investeerders willen naar verluidt in een rFt nog
eens 120 miljoen pond steken.
COnCOrde verpaupert
Nabij luchthaven parijs-Orly staat de Air France Concorde
F-WtsA overigens eenzaam te verpauperen. Het toestel is
eigendom van musée Delta dat op zijn beurt eigendom is
van de gemeente Athis-mons nabij Orly. In de goede jaren
van het openluchtmuseum stonden er verder onder meer
een Dassault mercure, sud-Aviation Caravelle, Dassault mi-
rage III en een schaalmodel van de payen pA-100. Nu
staat alleen de Concorde er nog, die in de loop der jaren
enkele malen ten prooi is gevallen aan graffiti. Club Con-
corde kwam dicht bij de aankoop van dit toestel. De bur-
gemeester van Athis-mons stond positief tegenover de
verkoop van het vliegtuig voor (toen nog) 5 miljoen euro.
Hij wilde de mogelijke overdracht echter pas na de aan-
komende verkiezingen van de gemeenteraad aan de or-
de stellen. Helaas voor Club Concorde werd hij niet her-
kozen en kwam er een burgemeester van geheel andere
signatuur, waardoor er vooralsnog geen overleg meer
over de mogelijke verkoop is. Wat vindt u: heeft Club
Concorde met deze plannen kans van slagen? Of ziet u
het als een luchtkasteel? Daarbij kunt u ook aangeven of
u voor- of tegenstander bent van de nieuwe plannen
voor supersonisch passagiersverkeer van fabrikanten als
Aerion, boom en Lockheed martin (NAsA).
Onder de inzenders van een reactie wordt een exem-
plaar verloot van het 176 pagina’s tellende boek ‘De ge-
schiedenis van de Concorde’.
LuChthavenCapaCiteit LOnden
De uitbreiding van luchthavencapaciteit in Nederland
(schiphol en Lelystad) mag dan controversieel zijn, in enge-
land woedt al jaren de discussie of er rond Londen een
startbaan bij moet komen. en zo ja, waar. Zowel luchthaven
Heathrow (LHr), met nu twee banen, als luchthaven Gat-
wick (LGW) met één baan, strijdt ervoor. De britse regering
heeft het besluit over een extra baan bij Londen al enkele
keren uitgesteld. Na het brexit-referendum is die ‘hete aard-
appel’ opnieuw doorgeschoven. Volgens de minister van
transport zal het besluit hierover ten minste tot oktober
2016 op zich laten wachten.
Gatwick zegt in 2025 gereed te kunnen zijn met een extra
baan zonder veel kosten voor de rijksoverheid. Volgens
Heathrow moet er een extra baan op LHr bijkomen. Onaf-
hankelijk onderzoeksbureau ‘Heathrow Hub’ (HH) stelt
echter dat de beste oplossing voor LHr niet een derde
baan is, maar het verlengen van de noordelijke baan van
3.902 tot 6.800 meter. In het midden van de verlengde
baan moet dan een veiligheidszone van 650 meter ko-
men. Dat is meer dan twee keer de lengte die volgens in-
ternationale regels verplicht is.
Vliegtuigen kunnen op die ‘duo-baan’ dan tegelijk landen
en starten (uiteraard in dezelfde richting). De kosten van
een verlengde baan zijn volgens HH miljarden ponden la-
ger dan het voorstel dat LHr voor een derde baan heeft.
”De verlengde baan kan binnen vijf jaar gereed zijn nadat
de regering daartoe een besluit heeft genomen”, aldus
HH.
Voor reacties e-mail: henk.heiden@ziggo.nl.
(v)luchtigheden Door: Henk Heiden
5 miLjOen pOnd vOOr COnCOrde
120 miljoen
voor return
to Flight
Henk Heiden
Voor reacties e-mail:
henk.heiden@ziggo.nl
49_vluchtigheden.indd 49 16-08-16 14:52