Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2016

4 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2016
In the picture
39 North American p-51D pH-JAt
Columns
7 Column Lining Up Jan Cocheret
21 Column take-off Goof bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
22 solo mio solo gaan was een lange weg
32 simulator simulatoren op Farnborough
49 Vluchtigheden door Henk Heiden
59 Analyse door Hans Heerkens
Airshow
60 rIAt 2016 europees debuut F-35b
Belevenissen
26 Landen op st. barth speciale training vereist voor nadering
Historie
66 Fairchild republic t-46 Afgewezen trainer voor UsAF
70 De Havilland D.H.86 relikwie in de moderne tijd
Industrie
16 eAA Venture Oshkosh productnieuws uit Amerika
44 Farnborough 2016 slecht weer maar vriendelijk zakenklimaat
Militair
64 beriev A-40 Albatros eindelijk in serieproductie
Ongevalsanalyse
74 Atr-72-600 crasht in rivier motorstoring zorgt voor verwarring
On the job
24 Jop Dingemans Van leerling tot leraar in twee jaar
Ontwikkelingen
30 reiner stemme rs-UAs QO1 Qatarees-Duitse coproductie
34 solar Impuls 2 tocht om de wereld voltooid
36 sukhoi’s sportjet speciaal toestel voor topsporters
Reisverslag
23 p2012 traveller eerste vlucht nieuwe tecnam
50 privateer Amfibietoestel voor privégebruik
52 pennec Gaz’aile 2 eenvoudige tweezitter met dieselblok
Typebeschrijving
48 rose renegade Wedstrijdtoestel ongeschikt bevonden
69 Culp special betaalbaar nostalgisch vliegen
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
In dit nummer: Uitgebreid aandacht voor drie van ‘s werelds meest spraakmakende airshows
44 Het weer op Farnborough was nogal
wispelturig met op de eerste dag een stortbui
die chalets onder water zette. Zelfs een all
weather vliegtuig als de F-35 liet het in dit weer
afweten. Ook de rest van het vliegprogramma
werd afgelast. Later in de week werd het weer
en daarmee het zakenklimaat voor de 73.000
professionele bezoekers vriendelijker, met con-
tracten voor in totaal 52 miljard dollar…
16 De AirVenture van de Experimental Aircraft
Association is een van ‘s werelds grootste lucht-
vaartevenementen. ‘Oshkosh’ was dit jaar goed voor
ruim 563.000 bezoekers, 891 exposanten, meer dan
duizend informatieve fora en dagelijkse vliegshows.
Om nog maar te zwijgen over de tienduizenden GA-
bewegingen. In 2016 grepen producenten van za-
kenjets en turboprops het evenement zelfs aan om
productnieuws wereldkundig te maken.
26 Het vliegveld dat ongetwij-
feld bij iedere piloot op de ‘must do’-
lijst staat, is Saint-Barthélemy Airport
(St. Barth, TFFJ) op het gelijknamige
Franse eiland bij Sint-Maarten. Be-
roemd en berucht om zijn nadering
over een bergtop. Je duikt daarna steil
langs de bergwand over een rotonde
en weg naar beneden. En natuurlijk
op tijd aan de grond zetten, want nie-
mand wil aan het einde van de baan in
het water eindigen, toch?
39 Op 4 juli 2016 zijn
met Trusty Rusty, de P-51D-
30-NA Mustang van Stichting
Vroege Vogels, een aantal
succesvolle testvluchten uit-
gevoerd. De vluchten rondden
een jarenlange restauratie af.
De aankoop vond al in 1993
plaats en was mede bedoeld als
eerbetoon aan de broer van de in 2015 overleden stichting-
voorzitter Jaap van Mesdag. Diens broer Johannes Barthelo-
meus ‘Jat’ van Mesdag verongelukte op 6 maart 1945 tijdens
een crash met een Royal Air Force P-51B Mustang.
30 Onder zweefvliegers zijn de vliegtuigen van Stemme een be-
grip. Maar de onderneming beweegt zich ook op de markt voor militaire
vliegtuigen. Daartoe werd in 2013 in Wildau het bedrijf Reiner Stemme
Utility Air Systems GmbH (RS-UAS) opgericht. Het eerste model van deze
nieuwe onderneming werd inmiddels voorgesteld en vloog op 27 no-
vember 2015 voor het eerst.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 4 16-08-16 14:27