36 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2016
sCAC heeft bij de ontwikkeling van de ssJ duidelijk naar Amerika geke-
ken waar ‘sporttransport’ de gewoonste zaak van de wereld is. Daar wor-
den bijvoorbeeld 27 van de 30 topteams uit de National basketball As-
sociation vervoerd door Delta Airlines die hiervoor liefst dertien
vliegtuigen beschikbaar houdt. Concurrent United Airlines scoort op dit
punt ook niet slecht omdat het veel van de Amerikaanse honkbal- en
rugbyteams tijdens de competitie van A naar b vervoert. topsportend
europa wordt doorgaans vervoerd met gewone lijnvluchten of in voorko-
mende gevallen in gecharterde vliegtuigen. Wat betreft dat laatste had
CityJet met haar nagelnieuwe ssJ100-95 een aardige primeur. tijdens
de eerste commerciële vlucht werd in juni 2016 het 23 leden tellende
Ierse nationale voetbalteam van Dublin naar paris Le bourget Airport ver-
voerd voor deelname aan het europees voetbalkampioenschap 2016.
Cabine-eisen
tegen deze achtergrond is het niet verwonderlijk dat nagedacht wordt
over optimalisering van het vervoer van topsporters. Dat blijkt bijvoor-
beeld uit een in 2014 door sportkleding- en -schoeiselfabrikant Nike uit-
gedacht concept waarin het welbevinden van de sporters centraal staat.
samen met cabine-ontwerper teague werden vier ‘topsport’-cabine-ei-
sen uitgedacht wanneer sporters op FL400 (12.192 m) reizen. Zo moe-
ten ze onderweg kunnen herstellen van de geleverde prestaties waarbij
hun biomedische conditie constant in de gaten wordt gehouden. Wan-
neer een situatie daartoe aanleiding geeft, moeten eventuele blessures
onderweg al behandeld worden. Daarnaast moeten mogelijkheden ge-
boden worden om de bloedcirculatie optimaal te houden met behulp
van fitnessapparatuur. Ook moet gezorgd worden voor ideale slaapom-
Volgens de Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) wordt er wereldwijd jaarlijks meer dan zeshonderd mil-
joen dollar uitgegeven om in luchtvervoer van topsporters te kunnen voorzien. Alle reden dus om als fabri-
kant zelf een betaalbaar initiatief te ontwikkelen dat zich hiervoor uitstekend leent. Het vliegtuig zal dan
ook over niet al te lange tijd beschikbaar komen in de op de SSJ10-95 gebaseerde Sukhoi SportJet (SSJ).
sUkhOI’s sportjet
Ontwikkelingen Door: ruud Vos – Foto’s: sCAC
36-37_sukhoisportjet.indd 36 16-08-16 14:49