PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2016 25
de bus te komen: “Tijdens die interviews licht een team van instructeurs
je nog eens een keer helemaal door. Daarna krijg je de gelegenheid om
een presentatie te doen over een volledig willekeurig onderwerp. Ik koos
automation bias omdat ik hier ook al tijdens mijn afstuderen mee bezig
ben geweest. Dat behelst de manier waarop het vertrouwen op automa-
tisering in de cockpit de veiligheid beïnvloedt. Ook in de helikopterwe-
reld hebben we immers automatische piloten, en sinds kort fly-by-wire!”
inStructeur
Inmiddels werkt Dingemans al weer een half jaar als instructeur op de
kleine Guimbal G2 Cabri met een tot 145 pk ‘derated’ Lycoming O-360.
De helikopter is ontworpen met allerlei safety features, wat ‘m perfect ge-
schikt maakt als instructieplatform. De lichte tweepersoonstrainer uit Zuid-
Frankrijk wordt wereldwijd ingezet en is hard op weg de Robinson R22 uit
de klaslokalen te verdrijven. Terecht, vindt Dingemans: “De Cabri is een
stuk comfortabeler, en daarbij ook voorzien van veel meer safety features.”
Hij is dagelijks bezig met het begeleiden en opleiden van vier fulltime-stu-
denten voor hun PPL, een traject dat normaliter zo’n zestig vlieguren vergt.
Daarna wordt er zo’n negentig uur aan ‘hour building’ gedaan, voordat het
CPL-traject volgt.
Voor Dingemans is het instructie geven elke dag een feest: “Ik heb het
hier echt enorm naar mijn zin. Hands-on vliegen, en eindeloos veel auto-
roteren. Dat lijkt nog het meest op die gevleugelde zaadjes die je wel
eens uit bepaalde bomen vallen. Door de zwaartekracht aangedreven
fladder je naar beneden zonder motorvermogen. Als ‘gewoon’ vlieger doe
je dat hooguit één keer per jaar, maar voor mij is het dagelijkse kost.”
eigen miSSie
Het instructeurschap is voor Dingemans dus geen eindstation, maar wel
een fantastische opstap naar zijn uiteindelijke doel. Dat met tweehon-
derd vlieguren in een half jaar in rap tempo dichterbij komt, zo weet hij
inmiddels: “Er zijn er maar weinig die níet eerst instructeur worden na
het behalen van een commercieel brevet. Het is common practice om
zes- tot achthonderd uur te vliegen, dan een instrument rating te halen
en daarna pas te gaan solliciteren op de baan die je écht wilt.”
En ook daar verschillen helikoptervliegers van hun vastevleugelcollega’s,
denkt hij: “Er worden hele schoolklassen aan fixed-wing vliegers opge-
leid die met z’n allen één ding willen: gezagvoerder wide-body, long
haul. Als ik hier in Leicester rondvraag, heeft iedereen andere dromen.
Traumaheli, offshore, VIP-transport, SAR, lange afstand, verzin het maar.
Iedereen heeft zijn eigen missie!”
jop DingemanS
Geboren 26 februari 1992
Vliegt Guimbal Cabri G2 bij helicentre Aviation Leicester
Opleiding AtPL-h + FI-h helicentre Aviation Leicester
Guimbal Cabri G2
Dagelijks (uit)zicht: Britse countryside.
24-25_onthejob.indd 25 16-08-16 14:47