PILOOT EN VLIEGTUIG september 2016 23
Het in 2011 geïntroduceerde vliegtuig is opnieuw een geesteskind van
de inmiddels hoogbejaarde professor Luigi pascale. Volgens tecnam zal
de met behulp van CAtIA-software ontworpen traveller eenvoudig te
onderhouden zijn, terwijl ook alle boordsystemen gemakkelijk bereikt
kunnen worden. Dit moet in combinatie met een vast landingsgestel en
een robuust interieur leiden tot lagere onderhoud- en gebruikskosten.
De winglets aan de vleugeluiteinden hebben als primaire taak de klim-
prestaties te verbeteren wanneer een van de motoren uitvalt.
Economisch
tecnam besloot de traveller te ontwikke-
len nadat de Amerikaanse luchtvaart-
maatschappij Cap Air er honderd bestel-
de. De p2012 heeft twee Lycoming
turbocharged teO 540-C1A zescilinder
zuigermotoren van elk 350 pk die zijn
goedgekeurd voor het gebruik van zowel
benzine als luchtvaartbrandstof (Avgas).
Vergeleken met de 83 (!) door Cap Air gebruikte Cessna 402C’s doet
de traveller weliswaar vier minuten langer over een gemiddelde ‘leg’ van
173 nm (320 km), maar zijn de directe kosten 35 tot 50 dollar per uur
lager. Wanneer afgezien wordt van Avgas als brandstof, lopen de bespa-
ringen zelfs op tot 82 dollar per vlieguur. bovendien is de cabine bedui-
dend ruimer bemeten, wat het passagiercomfort ten goede zal komen.
De nieuwe tweemotorige Tecnam P2012 Traveller heeft op 21 juli 2016 voor het eerst gevlogen. Volgens
Tecnam-testpiloot Lorenzo De Stefano gedroeg het toestel zich als verwacht.
STaTuSrePorT Door: ruud Vos – Foto’s: tecnam
TEcnam P2012 TravEllEr in hET korT
Inzittenden 1 piloot, 11 passagiers
Motoren Lycoming TC Teo 540-C1a, 350 pk elk
Spanwijdte 14,00 m
Lengte 11,8 m
Hoogte 4,40m
Tankinhoud 620 l
Leeggewicht 2.250 kg
MToW 3.452 kg
Nuttige lading (full fuel) 690 kg
Max. snelheid 191 kts (354 km/h)
Kruissnelheid 175 kts (324 km/h) op 10.000 ft (3.048 m)
overtreksnelheid 60 kts (110 km/h)
Klimsnelheid 1.600 ft/min (8,1 m/s)
Klimsnelheid 1 motor 390 ft/min (2 m/s)
Startaanloop 430 m
Landingsrol 292 m
Bereik 600 nm (> 1.110 km)
teCnAm p2012 TravEllEr
23_p2012t.indd 23 17-08-16 07:42