Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2016

nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
Xti AircrAFt coMpAny
De XtI Aircraft Company gaat door met de
ontwikkeling van de triFan 600 en is voorne-
mens het eerste bemande prototype binnen
twee jaar vliegend te hebben. Daarom wordt
via www.startengine.com/startup/xti een twee-
de crowdfundingsronde gestart. De opbrengs-
ten uit de eerste ronde maken de bouw van
een vliegend schaalmodel op tien procent van
de ware grootte mogelijk. Voor de bouw hier-
van en de bouw van het echte prototype zijn
twee Amerikaanse bedrijven gecontracteerd.
Het nieuwe toestel moet niet alleen plaats
gaan bieden aan een piloot en vijf passagiers,
maar ook even snel kunnen vliegen als een
zakenjet, én verticaal kunnen starten en lan-
den. Voor de triFan 600 worden fly-by-wire,
drie ducted fans en twee turbofan-motoren
voorzien. Die moeten zorgen voor een kruis-
snelheid van 340 kts (630 km/h) op FL300+
(hoger dan 9.144 m) en een vliegbereik mo-
gelijk maken van 800-1.200 nm (1.480-2.200
km). Het project werd in het najaar van 2015
gestart. XtI gaat overigens Honeywell Interna-
tional’s Hts900 turbofshaftmotor gebruiken
voor het eerste prototype van de tri-Fan 600.
De motor zal worden ingebouwd in een
schaalmodel op 2/3 van de ware grootte. Ho-
neywell zal daarnaast ook een motor leveren
voor XtI’s Ground propulsion test system. n
trJet
turkish regional Jet (trJet) heeft
tijdens de Farborough Internatio-
nal Airshow 2016 (FIA) de eerste
orders opgestreken voor zowel de
trJ328 als de trp328. Zo bestel-
de de kamer van koophandel van
Istanbul tien trJ328-jets en de
sentinel Aerospace Group uit sin-
gapore vijf trp328-turbopropvari-
anten die zullen worden gebruikt
voor speciale missies. De komst van beide vliegtuigen is te danken aan een overeenkomst in mei
2015 tussen de Amerikaanse sierra Nevada Corporation (eigenaar van 28 support services
GmbH en daarmee de type- en productiecertificaten van beide vliegtuigen) en de turkse over-
heid. De overeenkomst moest leiden tot het opnieuw in productie nemen van zowel de tweemo-
torige Dornier 328Jet als de turboprop-aangedreven 328 die vervolgens als turkish regional Jet
(trJ) 328 en trp328 op de markt komen. De trJ328 krijgt pW306b-turbofans en een vliegbe-
reik van 3.720 km bij een kruissnelheid van 750 km/u. Daarbij kan gestart worden vanaf banen
korter dan 1.400 m. Volgens trJet leent de trJ328 zich dankzij een vliegbereik van 2.080 km uit-
stekend voor ‘dunne luchtlijnen’ en voor het gebruik als zakenjet in VIp-uitvoering. Voor de pratt &
Whitney Canada pW127-aangedreven turboprop wordt een vliegbereik voorzien van 1.850 km bij
een kruissnelheid van 620 km/h. Het toestel moet in 2019/20 voor het eerst vliegen. beide vlieg-
tuigen krijgen een rockwell Collins’ pro Line Fusion cockpit met drie beeldschermen. Daarbij zal
tevens de rockwell Collins’ multiscan-radar
worden geïnstalleerd die onder meer valwin-
den (windshear) kan voorspellen. Ook
Liebherr-Aerospace neemt deel aan het trJ-
project door de luchtcirculatie- en verver-
singsystemen te ontwikkelen. Heggemann
Aerospace uit het Duitse paderborn wordt
verantwoordelijk voor de de landingsgestel-
len en neuswielen van beide varianten die
een mtOW krijgen van 15.660 kg. n
SikorSky Vh92-A
sikorsky en het Naval Air systems Command
(NAVAIr) hebben het ontwerp ‘bevroren’ van
de nieuwe VH92-A presidentiële helikopter.
De eerste vlucht van de nieuwe helikopter is
voorzien voor 2017. De U.s. Navy wees sikors-
ky Aircraft in 2014 aan als leverancier van de
nieuwe marine One helikopters die bestemd
zijn voor de Amerikaanse presidentiële staf en
president Obama. De helikopters worden aan-
geschaft in het kader van het VXX presidential
Helicopter replacement-programma dat voor-
ziet in de vervanging van in totaal 21 helikop-
ters tot 2023. sikorsky mag in eerste instantie
zes s-92 helikopters aanpassen en leveren als-
mede twee trainersimulatoren voor het U.s.
marine Corps. twee van de zes toestellen wor-
den in 2018 geleverd als engineering Deve-
lopment models (eDm). Daarmee zal op Na-
val Air station patuxent river worden onder-
zocht welke communicatiesystemen het best
aan de extreem hoge eisen zullen voldoen. De
overige vier worden als system Demonstration
test Articles (sDtA) geleverd. Daarmee zullen-
operationele tests en evaluaties worden uitge-
voerd. Wanneer deze tests achter de rug zijn,
gaan de s-92’s terug naar stratford waar
sikorsky het presidentiële interieur zal installe-
ren in de 6,1 m lange cabines die een breedte
en hoogte hebben van respectievelijk 1,98 en
1,83 m. rond 2019 moeten de eerste van in
totaal zeventien aangepaste helikopters wor-
den overgedragen aan de U.s. Navy waarna in
2023 de leveringen moeten zijn voltooid.
sikorsky heeft sinds de certificatie van de s-92
in 2004 meer dan 250 helikopters van dit ty-
pe geleverd. n
14 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2016
concorde club
Club Concorde International is druk bezig om
een Concorde te verkrijgen voor plaatsing met
een neutrale ‘livery’ op een ponton op de tha-
mes in Londen. De organisatie biedt musea
die een Concorde hebben nu 5 miljoen pond
voor een supersonisch exemplaar. Ook wil de
club nog een tweede Concorde kopen om die
in de staat van ‘return to flight’ te brengen. Zie
ook (V)luchtigheden op pagina 49. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 14 16-08-16 14:30