Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2016

ruAg AViAtion
een onbekende klant heeft bij rUAG Aviation
twee Do 228 vliegtuigen besteld. De order
werd geplaatst tijdens de Farnborough Interna-
tional Airshow (FIA 2016), maar is nu pas be-
kendgemaakt. beide vliegtuigen zullen worden
ingezet voor luchtverbindingen tussen eilan-
den en gaan gebruikt worden voor vervoer van
zowel passagiers als vracht. recent bestelde
Aurigny Air services een derde Dornier 228 bij
rUAG Aviation. De luchtvaartmaatschappij op
het britse Guernsey ontving recent een twee-
de toestel van dit type. n
world oF tAnkS
bellavia Airlines heeft een van haar boeing 737-300’s in de
spelkleuren van ‘World of tanks’ gespoten. Op deze manier
wil de Wit-russische maatschappij het imago van het land
verbeteren. De in Wit-rusland en Cyprus ontwikkelde compu-
tergame wordt wereldwijd door 110 miljoen mensen ge-
speeld. Het toestel landde voor het eerst op 29 juli op de
luchthaven van minsk nadat het in Ostrava (tsjechië) was be-
werkt. Daar besteedden dertien mensen 1.800 manuren om 300 l verf en 450 vierkante meter
stickers op het toestel te plakken. Voor bellavia is dit project het eerste in zijn soort. De maat-
schappij zette de boeing op 30 juli voor het eerst in op de route minsk-moskou-minsk.. n
Virgin gAlActic
De Amerikaanse Federal Aviation Administrati-
on heeft aan Virgin Galactic een zogenoemde
‘operator license’ verstrekt. Dankzij deze ver-
gunning mag de organisatie met Virgin space-
shiptwo Unity (Vss Unity) commercieel gaan
vliegen. De vergunning werd verstrekt nadat
de FAA het ontwerp van het ruimteveer, de
veiligheid ervan en de te vliegen trajecten bij
terugkeer uit de ruimte uitvoerig had geanaly-
seerd. met Vss Unity zijn inmiddels de eerste
taxiproeven gedaan waarbij het toestel achter
een Land rover met verschillende snelheden
werd gesleept. Op deze manier hoopt Virgin
Galactic inzicht te krijgen in de stabiliteit en
remcapaciteit van het ruimteveer. Het eerste
ruimteveer verongelukte in oktober 2014 tij-
dens een testvlucht. n
replicA bugAtti 100p Verongelukt
De replica van de bugatti 100p racer is 6 augustus verongelukt. De piloot en initiatiefnemer van
het project scotty Wilson is daarbij om het leven gekomen. Het toestel voltooide op 19 augustus
2015 de eerste vlucht, maar raakte daarbij beschadigd. Na een normaal verlopen startaanloop
klom het toestel naar 100 ft (ruim 30 m) waar een snelheid werd opgetekend van 110 kts (204
km/h). De landing verliep daarna normaal. tijdens het afremmen begaf de rechterrem het echter
waarna het toestel naar links zwenkte en bij lage snelheid in het gras naast de baan terechtkwam.
Daar eindigde de vlucht in een neusstand omdat het toestel wegzakte in de doorweekte onder-
grond. bij dit incident werden beide propellers en de spinner licht beschadigd. Het met twee con-
traroterende propellers uitgeruste toestel had twee suzuki Hayabusa-motorblokken die elk 200 pk
leveren. Die moesten volgens Wilson een vliegsnelheid van 320 km/h mogelijk maken. Wilson
werkte al jaren aan de bouw van de replica en kon
dankzij crowdfunding via het programma Kickstar-
ter 65.000 dollar binnenhalen om het project in
een stroomversnelling te krijgen. Op 17 oktober
2015 vond een tweede vlucht plaats met het her-
stelde toestel.
Autobouwer ettori bugatti hoopte ooit met zijn
‘blauwe Droom’ een snelheidsrecord op te tekenen
van 500 mph (805 km/h) maar de tweede We-
reldoorlog gooide destijds roet in het eten. tijdens
de oorlog werd het toestel verstopt in een schuur.
De originele 100p werd in 1970 naar Amerika ver-
scheept, is gerestaureerd en bevindt zich in het eAA
AirVenture museum in Oshkosh. n
MitSubiShi MrJ90
mitsubishi is druk in de weer met testvluchten
met de mrJ90. Daarbij zijn door Flight test Air-
craft 1 en 2 inmiddels meer dan vijftig vluch-
ten uitgevoerd. FtA1 heeft daarbij de ontwerp-
grenzen opgezocht en inmiddels op FL390
(11.900 m) een kruisnelheid van mach 0.78
opgetekend. Ook zijn flutter tests uitgevoerd.
De fabrikant trof ondertussen ook voorberei-
dingen om in augustus een prototype naar
Amerika over te vliegen. In de aanloop naar de
ferryvlucht werd met FtA1 en FtA2 dagelijks
gevlogen. een van beide prototypes is deze
zomer naar Grant County International Airport
in Amerika overgevlogen om vanaf daar test-
vluchten uit te voeren. bij de prototypes FtA-3
en -4 zijn de motoren inmiddels aangebracht.
beide vliegtuigen vliegen nog deze zomer. Als
de plannen doorgaan, bestelt Iran bij mitsubi-
shi twintig mrJ90’s. De (lease)contracten hier-
voor worden mogelijk al in december gete-
kend tijdens het bezoek van een Japanse han-
delsdelegatie aan Iran. Volgens bronnen heeft
Iran Aseman Airlines niet genoeg aan de twin-
tig eerder bestelde Atr72-600 turboprops om
in de binnenlandse transportbehoefte te kun-
nen voorzien. n
PILOOT EN VLIEGTUIG september 2016 13
08-15_Nieuwspaginas.indd 13 16-08-16 14:30