Pagina 12 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2016

ilyuShin lockheed MArtin
leonArdo
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
hoogteproeVen
een AW139 van Leonardo-Finmeccanica heeft tijdens hoogteproe-
ven in de woestijn van mutan (pakistan) starts en landingen uitge-
voerd op FL163 (4.998 m). Ook werd geklommen naar FL200
(6.096 m). De helikopter voerde deze proeven uit in het Kari-
korom-massief waar de temperaturen opliepen tot 49 °C. De heli-
kopter voerde alle vluchten uit met ten minste acht passagiers en
twee piloten. De AW139 was ingericht voor het vervoer van twaalf
personen en voorzien van airconditioning. Ook was het tCAs II
(traffic Collision Avoidance system) ingebouwd evenals een HF-radio. met het oog op toe-
komstige missies op grote hoogte onder warme omstandigheden waren tevens een red-
dingstakel en een externe vrachthaak aangebracht. tijden de tests bleek het mogelijk te zijn
de motoren binnen een minuut opnieuw te starten. n
itAliAAnSe kuStwAcht
Helikopterfabrikant Leonardo-AgustaWestland heeft opnieuw een order op zak voor twee
AW139’s plus opties op nog eens twee. De helikopters werden besteld door de Italiaanse
kustwacht. De Leonardo-dochter streek tijdens een afleveringsceremonie in juli 2015 van drie
tweemotorige AW139 helikopters ook al een order op voor nog eens twee helikopters van dit
type. Uiteindelijk zullen twaalf AW139’s bij de Italiaanse kustwacht worden ingezet voor medi-
sche doeleinden, sAr-taken en maritieme missies. er vliegen momenteel 41 AW139’s in Itali-
aanse overheidsdienst. Ook pakistan tekende voor een onbekend aantal AW139’s voor medi-
sche ems-taken. n
il-96-300
Het russische luchtvaartconglomeraat United Aircraft
Corporation (UAC) heeft een negende Ilyushin Il-96-
300 afgeleverd bij rossiya Airlines. Daar is het toestel
ondergebracht in een speciale divisie die verantwoor-
delijk is voor het vervoer van de russische president
en andere hoogwaardigheidsbekleders. In het hypermodere toestel met een vliegbereik van
13.000 km zijn uitsluitend russische onderdelen en systemen verwerkt. Daaronder bevinden
zich onder meer geavanceerde (satelliet)communicatie- en navigatiesystemen en een zoge-
noemde Defensive Aids suite (DAs). Daarbij zijn onder de neus- en staartsectie twee paar
units aangebracht waarin zich sensoren bevinden die gevaar detecteren waaronder vanaf
schouders afgevuurde raketten (zogenoemde man-portable air defense missile systems –
mANpADs). Deze kunnen onschadelijk worden gemaakt met laser. De Il-96-300 is het 23e
toestel van dit type dat bij VAsO in Voronez is gebouwd, waar ongeveer tachtig procent van
de 3.600 medewerkers betrokken is bij de bouw van Il-96 varianten. n
il-112b
Ilyushin voert bij het tsAGI-testinstituut in de
omgeving van moskou subsonische wind-
tunnelproeven uit met een schaalmodel van
het nieuwe Il-112b-transportvliegtuig. Het
model in schaal 1:5 heeft een gewicht van
300 kg en zal worden gebruikt om flutter-
tests uit te voeren bij een gesimuleerde
snelheid van 650 km/h, de kritische snel-
heid voor het toestel. De Il-112 moet een
lading van 6.000 kg kunnen vervoeren over
een afstand van 1.000 km. Voor de aandrij-
ving zijn 2.800 pk sterke Klimov tV7-117st-
turboprops geselecteerd. Die moeten het
vliegtuig een kruissnelheid gaan geven van
550-590 km/h op FL300 (9.000 m). Het
nieuwe toestel werd al in 2003 aangekon-
digd en had al in 2006 moeten vliegen. n
12 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2016
F-35A/b
Generaal ‘Hawk’ Carlisle heeft in zijn func-
tie als commandant van het Amerikaanse
Air Combat Command op 2 augustus
2016 de F-35A Lightning II het predicaat
Initial Operational Capability (IOC) toege-
kend. Ook de F-35b wordt deze status toe-
gekend. Door beide toekenningen kunnen
de F-35’s bij het United states marine
Corps en de United states Air Force wor-
den ingezet tijdens operationele gevechts-
missies. Het 34e Fighter squadron van de
388e Fighter Wing op Hill AFb in Utah was
het eerste squadron dat aan alle criteria
voor Operational Capability voldeed. Hier
worden de Lightning II’s door een team
van 34 piloten en technici en Air Force re-
servists van Hill’s 419e Fighter Wing gevlo-
gen en onderhouden. Ieder operationeel
squadron zal uit 12-24 vliegtuigen bestaan.
medio 2016 waren door meerdere landen
1.763 Lightning-varianten besteld. n
tupoleV tu-204-300
De russische luchtvaartautoriteiten hebben
voor de tu-204-300 het etOps 120-certificaat
afgegeven. Daardoor mag het toestel op twee
uur afstand van de dichtstbijzijnde luchthaven
gaan vliegen wanneer een van beide
ps90-A2-motoren uitvalt. tot op heden was
dit zestig minuten. De 40 m lange tu-204-
300 is zes meter korter dan de tu-204-100.
Het toestel heeft een mtOW van 103 ton en
kan 166 passagiers over maximaal 9.300 km
vervoeren bij een kruissnelheid van 850 km/h
op FL410 (12.100 m). n
08-15_Nieuwspaginas.indd 12 16-08-16 14:30